Årets budgetprocess präglas av brutna löften och tomma ord

I Sveriges riksdag pågår just nu höstbudgetprocessen för fullt. För en tid sedan kunde vi ta del av regeringens budgetproposition och nu i dagarna även övriga partiers skuggbudgetar.

Det finns mycket att säga om den regering som Sverige nu har. Men det som särskilt kännetecknar den är sannolikt inte dess politiska gärning, utan det återkommande faktumet att löften som ges, inte efterlevs. Vi har sett det gång på gång i exempel efter exempel. I augusti 2014, strax innan valet, kunde man glädjande läsa att bensinskatten inte skulle höjas, vilket man nu i årets budget alltså gör. Likaså skulle RUT- och ROT-avdraget heller inte försämras, vilket nu alltså sker. De flesta av oss minns nog även det klassiska vallöftet om ”rätt till heltid”, en fråga som Socialdemokraterna har drivit i åtskilliga val. Men inte heller i årets budget satsas några pengar på en reform som denna. Genom den s.k. Decemberöverenskommelsen vet dessutom Stefan Löfven att oavsett hur många löften som bryts, kommer hans budget att klubbas igenom.

Vad som är än mer anmärkningsvärt är att regeringen har lagt en budget som är underfinansierad. Trots att regeringen även denna gång höjer anslagen för de invandringspolitiska kostnaderna med hela 18 miljarder jämfört med förra höstbudgeten, totalt 170 miljarder för den kommande fyra-årsperioden, så räcker inte detta. Den prognos som ligger till grund för dessa anslag anger ett huvudscenario på 74 000 respektive 73 000 asylsökanden för detta och nästa år. Nyligen visade färska siffror från Migrationsverket att det under perioden Jan-Sep i år har kommit hela 73 079 asylsökanden till Sverige. Och då är det ändå 3 månader kvar på året. Således kan vi vänta oss kraftiga uppskrivningar i Migrationsverkets nästa kostnadsprognos och frågan är vilka ytterligare löften som ska brytas för att finna finansiering?

Ser man till Alliansen så har de ett liknande problem. De säger en sak, som sen i praktiken inte betyder något. Ingenting alls. Centerpartiets vikarierande partiledare gick tidigare ut och i rasande ordalag kritiserade regeringens höjning av taket i hemtjänstavgiften. Men samma person kommer senare i höst att släppa igenom detta förslag vid riksdagens budgetvotering. Likaså kunde man kort efter det att finansminister Magdalena Andersson hade presenterat sin budget, höra moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson Ulf Kristersson i Gomorron Sverige i SVT, hävda att regeringens budget är en ”traditionell vänsterbudget med skattehöjningar”. Ändå kommer även han senare i höst att aktivt släppa fram just dessa skattehöjningar.

Genom Decemberöverenskommelsen har årets budgetprocess således förvandlats till ett virrvarr av brutna löften och tomma ord.

Som motvikt till detta står Sverigedemokraterna. De satsningar som vi föreslår, finansierar vi fullt ut i vårt budgetförslag. Detta oavsett om det gäller utökad möjlighet till heltid i offentlig sektor, välfärdssatsningar, trygghetsskapande åtgärder eller flyktinghjälp. Vi är också redo att ta ansvar och agera. På vår egen budgetpresentation flaggade vi för att det kan finnas sakområden där en gemensam opposition kan fälla regeringens skadliga politik. Nu återstår det att se ifall övriga partier lyssnade. För väljarnas skull hoppas jag att så är fallet.

Mikael Eriksson

Gruppledare politiska tjänstemän
Sverigedemokraterna i riksdagen

Inlägget Årets budgetprocess präglas av brutna löften och tomma ord dök först upp på SD-kuriren.

Senast ändrat: 14 oktober 2015

E-postadressen publiceras inte.