Debatt angående situationen i Ukraina

Med anledning av krisen i Ukraina, Rysslands agerande och det förändrade säkerhetsläget begär Sverigedemokraterna att en aktuell debatt skall anordnas i riksdagen. Hur omvärlden ska agera för att förhindra militär konfrontation som kan få långtgående politiska och humanitära konsekvenser i Ukraina samt förändra säkerhetsläget i Europa behöver genomlysas och diskuteras.

Björn Söder, partisekreterare och gruppledare, kommenterar:
– Vi har under de senaste veckorna kunna ta del av medierapporteringen om krisen i Ukraina. Rapporteringen har bland annat gjort gällande att Ukrainas president, premiärminister och sittande regering har avgått, och att parlamentet har röstat för att dra tillbaka den omstridda antidemonstrationslagen. Trots detta har situationen blivit värre och i nuläget finns det inget som tyder på att utvecklingen kommer att stagnera.

– Samtidigt har Ryssland valt att förflytta militära insatser till Krimhalvön och vi är i ett läge som i allra högsta grad behöver debatteras och diskuteras i Sveriges Riksdag. Dessutom är det ett rimligt antagande att den förändrade hotbilden även medför förändringar inom svensk försvarspolitik.

Senast ändrat: 3 september 2014