Ena dagen hyllad, nästa dag ifrågasatt

En mindre bomb smällde nyligen av då kändisprofessorn Hans Rosling tillstod att Jimmie Åkesson hade rätt. Rosling uttryckte att ”vi får inte låta Sverigedemokraterna få monopol på en sanning”. Som forskare bör Rosling vara partipolitisk neutral, men han har alltså gett oss rätt på åtminstone en punkt. Att finansiera hjälp till flyktingar i deras närområde är viktigt och som tur är lägger vi i särklass mest på detta i vår budget.

Med imponerande hastighet var Totte Löfström ute på Nyheter24 och förklarade att han ”tappar allt förtroende” för Rosling, som plötsligt skulle vara ”feg” och en ”naken kejsare”. Till saken hör att professorn tills nyligen hade ungefär samma status som en rockstjärna, det vill säga medan migrationsanhängarna trodde att han tyckte rätt i alla avseenden. Ibland går det snabbt.

Denna episod lär snart vara ur världen, så vissa reflektioner bör formuleras här och nu.

För det första bör forskare vara försiktiga med att låna sin akademiska auktoritet till partipolitisk argumentation. Just Rosling tog ett steg bakåt när det blev alltför politiskt, något han för övrigt borde gjort ännu tidigare. Det är mycket vanligt att akademiker är trendkänsliga och levererar det budskap makten förväntar sig av dem. Jag har läst fler undermåliga analyser av svensk politik än jag kan räkna, ej sällan levererade av någon ”forskare” som vill hålla sig väl med regimen eller vårdar det egna varumärket i största allmänhet. Det förekommer också att profilerade intellektuella har starka åsikter i frågor som inte är deras kompetensområde.

Nu är Löfström bara en person, men jag anser ändå att hans reaktion säger något om den svenska åsiktskorridoren. Man ska till varje pris gilla massmigration till Sverige och man ska reservationslöst ta avstånd från SD, oavsett vilka orimliga slutsatser man sedan tvingas stå upp för. Bryter man mot någon av dessa regler är man non grata, ovälkommen bland godhetsförespråkarna. Att närma sig SD är helt enkelt dåligt för karriären.

Vi har sett det även i andra sammanhang. Moderaterna har till och med tagit avstånd från sina egna förslag efter att ha fått stöd från SD. Tanken förföljer mig ibland att det är vårt fel att andra har otur när de tänker. Skulle Sverige bli bättre och mer sansat om vi i Sverigedemokraterna backade undan? Svaret blir emellertid nej. De övriga sju partierna har smält ihop till en helhet och Sverige skulle just nu ligga extremt illa till om det inte fanns en migrationskritisk opposition.

Vad gäller Hans Rosling har jag stor respekt för honom så länge han håller sig till sitt kompetensområde, nämligen internationell hälsa. Hans inhopp i migrationsdebatten blev ganska förvirrande, allvarligt talat.

Tomas Brandberg, Politiskt sakkunnig

Inlägget Ena dagen hyllad, nästa dag ifrågasatt dök först upp på SD-kuriren.

Senast ändrat: 14 oktober 2015

E-postadressen publiceras inte.