Inför riktiga gränskontroller vid öresund

På senare tid har de andra sju partierna slutligen insett att deras politik för asylmottagning och gränskontroll varit ohållbar, och börjar nu inse att vår politik är att föredra.

Det ledde till att regeringen nyligen upprättade gränskontroller, om än halvdana, och pratar om att minska volymerna. Den 9 december presenterades en proposition om identitetskontroller av passagerare på allmänna transportmedel till Sverige. Det ser vi som en positiv utveckling.

Men situationen har uppenbarligen spårat ur, och ytterligare åtgärder krävs än de som hittills lagts på riksdagens bord. I dag presenterar vi våra lösningar på hur man i praktiken både stoppar asylsökande, samtidigt som öppenheten för legala resenärer kan bibehållas.

Transportörsansvar: Vi vill införa ett strikt transportörsansvar för att kontrollera både pass/ID och visum vilket ska gälla tåg, bussar, båtar och taxi.

Brott mot dessa regler ska resultera i mycket tunga böter och vid upprepade förseelser ska tillstånd att åka in i Sverige dras in.

ID-kontroller: Endast ID-kort eller pass från viseringsfria länder ska godtas, och i annat fall ska visum kontrolleras. För att säkra arbetsmiljön för transportanställda ska staten inledningsvis täcka kostnaderna för säkerhetsvakter.

Tågtrafiken: Tågtrafiken över Öresundsbron utgör en särskild utmaning och det danska tågbolaget DSB har uttryckt osäkerhet över huruvida man klarar av att utföra ID-kontrollerna.

Sverige ska därför bistå med utbildning, säkerhetspersonal och en samlad, teknisk infrastrukturlösning. Tåglinjen kommer behöva delas så att tågen till och från Sverige stannar vid Kastrup och återvänder i båda riktningar.

Passagerare som ämnar fortsätta till Sverige byter tåg och däremellan utförs pass/ID-kontroll.

Vid bytet vill vi se snabba, automatiska spärrar där EU-medborgare själva drar sitt pass och identifierar sig med fingeravtryck. Ett separat system ska hantera passagerare utan pass med återgivet fingeravtryck, eller där visum krävs.

På så sätt uppnår vi full kontroll utan att nämnvärt försvåra för pendlare och nöjesbesökare.

Gränskontroller: Vid Öresundsbron vill vi att riktiga gränskontroller införs. All inkommande trafik med buss, lastbil eller personbil ska kunna kontrolleras av en kraftigt förstärkt gränskontrollorganisation.

Antalet fordonsscannrar ska utökas och hemvärnet ska kunna kallas in för att snabba på processen och minimera trafikstörningar.

Beredskapspolisen återinförs och kan hjälpa till att bemanna gränsen vid behov. I extrema undantagsfall ska finnas en möjlighet att stänga av bron för persontrafik.

För att beivra smuggling över havet i mindre båtar vill vi även stärka Kustbevakningen och undersöka möjligheten att använda ny övervakningsteknologi, som exempelvis drönare.

Utlänningslagen: Utlänningslagen bör ändras så att asylsökande som reser till Sverige från ett angränsande säkert land, i vilket de inte riskerar att förföljas, eller sådan situation som innebär alternativt skyddsbehov, ska anses ha lämnat in en uppenbart ogrundad asylansökan.

Därmed kommer dessa personer att avvisas med omedelbar verkan.

Möjligheten att överklaga sådana beslut bör också slopas. Detta kan dessutom göras utan att tumma på asylrätten då flyktingkonventionen inte berör restriktioner i rörligheten mellan säkra länder. Enligt UNHCR finns heller ingen rätt för sökande att välja asylland.

Våra förslag skulle innebära att privatpersoner samt kommersiell trafik skulle kunna fortsätta som tidigare med förhållandevis små trafikstörningar. Däremot kommer inga asylsökande att kunna ta sig in i landet. Sveriges flyktingpolitik ska i stället fokuseras på systemet för kvotflyktingar.

Med Sverigedemokraternas förslag kan välfärden upprätthållas och den inre ordningen och säkerheten garanteras.

Detta skulle leda till att de sociala och kulturella problem som decennier av extremt stort asylmottagande orsakat, kan börja rättas till.

  • Kent Ekeroth, rättspolitisk talesperson och ledamot i justitieutskottet (SD)
  • Markus Wiechel, riksdagsledamot (SD), tidigare utlandssvensk och migrationspolitisk talesperson
Senast ändrat: 14 december, 2015