Jimmie Åkesson

Sverigedemokraternas  partiledare sedan 2005

• Jimmie Åkesson är nybliven småbarnspappa, 35 år gammal och bosatt i den blekingska kuststaden Sölvesborg. De få stunder då jobbet inte kräver hans uppmärksamhet, ägnar sig Jimmie åt sin nygamla hobby, golf. Han både tittar på och spelar själv även fotboll, och följer alla Mjällby AIF:s matcher. I år, supervalåret har det emellertid inte blivit mycket ledighet.

Redan i vintras åkte Jimmie ut på en några veckors lång serie arbetsplatsbesök, kort följt av ett par månader europavalsturné där över 80 orter besöktes. Däremellan genomförde han även studiebesök i flyktingläger i Jordanien. Inför riksdagsvalet kommer Jimmie att slå alla rekord och på endast sex veckor besöka ytterligare 100 orter runt om i landet.

• Redan 1998 valdes Jimmie in i kommunfullmäktige i Sölvesborg och där har han suttit sedan dess. Då var partiet litet och fortfarande relativt nytt. År 2005 valdes han till partiordförande och under hans snart tioåriga ledning har Sverigedemokraterna vuxit sig till ett av de största och viktigaste partierna i svensk politik.

Innan han blev partiledare har Jimmie hunnit med att syssla med det mesta inom politik. Allt ifrån förtroendeuppdrag till mindre glamorösa uppdrag som att administrera medlemskort och skriva pressmeddelanden. Än så länge har Jimmies politiska karriär varit en framgångssaga och det är många som väntar med spänning på nästa kapitel som påbörjas den 14 september.

Om Jimmie Åkesson

Läs mer om Jimmie Åkessons historia.

JÅ

1995

I november 1995 var han med om att bilda en lokal SDU-förening, som snabbt blev en av de största och mest aktiva politiska ungdomsföreningarna i kommunen. Med det lades också grunden för kommunalvalet 1998, då Jimmie valdes in i kommunfullmäktige.

”- Det var naturligtvis stort och spännande att som nittonåring och sverigedemokrat ta plats i en folkvald församling – i synnerhet eftersom det handlade om något man själv varit med om att bygga upp från grunden. Samtidigt hade det förstås varit bra med någon mer erfaren att lära av och jag måste säga att jag avundas ungdomspolitikerna i de etablerade partierna för att de har den fördelen. Som sverigedemokrat har man hittills fått börja från noll, vilket varit nyttigt men oerhört kämpigt.”

1997

Arbetet inom partiets riksorganisation påbörjades 1997, då Jimmie valdes till suppleant i partistyrelsen. Sedan dess har han haft många olika uppdrag, bland annat inom partiets kommunikationsenhet där han sysslat med reklamtillverkning och presskontakter.

”- Jag inbillar mig att jag provat på det mesta som partiarbetet har att erbjuda. Förutom att jag ägnat mig åt rent kontorsarbete, som att klistra kuvert, limma medlemskort och kopiera papper, har jag också författat pressmeddelanden, tillverkat informationsmaterial och skrivit politiska program. Det har varit lärorikt att vara sverigedemokrat, inte minst under de många åren före riksdagsinträdet.”

2010

Valet 2010 innebar att Jimmie Åkessons vardag förändrades radikalt. Han är numera partiledare för ett riksdagsparti med reellt inflytande över människors vardag.

”- Det är ett inspirerande uppdrag som innebär stort ansvar. Det gäller att vara ödmjuk inför uppgiften och samtidigt inte vara rädd för att fälla regeringen när det är nödvändigt. Hittills tycker jag att vi hittat en bra balans och klarat oss bra.”

2010 –

Perioden sedan valet har varit hektisk för hela partiet och kanske i synnerhet för Jimmie Åkesson, som varit hårt uppvaktad av media.

”- Att komma in som ny ledamot i riksdagen är säkert jobbigt i början, men att komma in som helt nytt parti utan vare sig organisation eller administration på plats har varit en gigantiskt utmaning för oss. Det tog några månader innan det viktigaste föll på plats, men nu känner jag att vi kommit in i riksdagsarbetet på allvar och vi tar för oss mer och mer.”

Idag..

På hemmaplan i Sölvesborg är Sverigedemokraterna idag ett etablerat parti

”- För mig är det viktigt att ha kvar en fot lokalt. Riksdagen är nästan att betrakta som en parallell verklighet. Man för en väldigt isolerad tillvaro innanför spärrarna och det är nyttigt att komma ut och möta verkligheten.”