Om tjänsten

Sverigedemokraterna söker en politisk tjänsteman med ansvar för ekonomisk politik. Tjänstens centrala funktion är att hålla samman arbetet med partiets förslag till statsbudget.  I rollen ingår att löpande tillsammans med partiets företrädare samordna arbetet med att ta fram partiets budgetförslag, att tillsammans med riksdagens utredningstjänst beräkna statsfinansiella effekter av reformförslag och att med med dina kollegor ta fram underlag för att våra politiska företrädare ska kunna fatta väl underbyggda beslut, framförallt i ärenden som behandlas i finansutskottet och skatteutskottet.

I rollen ingår du i en grupp politiska tjänstemän där du kan komma att ha ett särskilt samordnande ansvar. Därutöver bistår du med löpande arbete och rådgivning på det finanspolitiska området även på ett övergripande plan. En viktig del av arbetet är också att du kontinuerligt förkovrar dig inom ditt ämnesområde samt följer samhällsutvecklingen i allmänhet.

Kompetens och egenskaper

Arbetet förutsätter att du har mycket stor förmåga till samarbete och noggrannhet samt att du är strukturerad, pedagogisk och kommunikativ i ditt arbetssätt. Du ska också ha god kunskap om det statsfinansiella området. Egenskaper som lyhördhet, effektivitet och prestigelöshet är också viktiga. Som person är du professionell och initiativtagande. Du är också trygg i en projektledarroll där du måste samverka med ett stort antal kollegor och uppdragsgivare.

Utbildningsbakgrund på högskolenivå inom nationalekonomi eller motsvarande är ett krav.

Erfarenhet av arbete i Finansdepartementet, Regeringskansliet i övrigt, Riksdagsförvaltningen eller statlig myndighet är meriterande. Erfarenhet av arbete med offentliga budgetprocesser är särskilt meriterande. Även erfarenhet av EU:s beslutsprocesser eller regelverk är meriterande.

Mycket goda färdigheter i svenska språket och vana av att författa sakliga, korrekta och kommunikativa texter är ett krav.

Arbetsprov kommer att genomföras under rekryteringsprocessen.

Som tjänsteman för Sverigedemokraterna delar du naturligtvis våra värderingar och har ett politiskt intresse, samtidigt som du i en tjänstemannaroll förhåller dig sakligt inför din politiska uppdragsgivare. Tidigare engagemang inom partiet är meriterande, men inget krav. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper samt ett glatt, engagerat och positivt förhållningssätt.

Formellt om tjänsten

Arbetsort:                          Riksdagskansliet i Stockholm.
Arbetstid:                           Heltid, vanlig kontorstid. Obekväm arbetstid och övertid kan förekomma under arbetsintensiva perioder.
Lön:                                     Fast månadslön, individuell lönesättning.
Kollektivavtal:                   Unionen och Akademikerförbunden

Viktigt att veta är att samtliga anställningar som politisk tjänsteman vid Sverigedemokraternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen äger rum före anställning och omfattar en personbedömning, inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen även av en registerkontroll.

Ansökan och frågor

Matchar du beskrivningen?

Mejla din ansökan med personligt brev och meritförteckning till rekrytering.polsek@sd.se. Ange ”ekonomiskpolitisk” i ämnesraden.

Du kan även skicka ytterligare frågor du har om tjänsten till den adressen. Nämn i så fall ”Fråga” i ämnesraden. Din ansökan behandlas konfidentiellt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammy Almedal, riksdagskanslichef
sammy.almedal@riksdagen.se