Sverigedemokraterna söker handläggare i miljö- och jordbruksfrågor

Om tjänsten

Sverigedemokraterna söker en politisk tjänsteman med huvudsakligt ansvar för frågor som rör miljö-, jordbruk- och klimatfrågor. I viss utsträckning kan uppdraget komma att sträcka sig även över områden som rör infrastruktur, transport och näringspolitik i bred bemärkelse och området har ett stort EU-politiskt inslag. Funktionen innebär huvudsakligen att understödja det parlamentariska arbetet och att bistå partiet med utredningsarbete och kvalificerad rådgivning.

Som tjänsteman hos Sverigedemokraterna är din roll att ta fram underlag för att våra politiska företrädare ska kunna fatta väl underbyggda beslut. Det innebär dels att du bistår ledamöter i det dagliga riksdagsarbetet och är behjälplig med att bereda löpande ärenden som hanteras i utskott och i EU-nämnden. Dels innebär det att du bidrar med faktainsamling, analys och framtagandet av strategiska underlag i det kontinuerliga arbetet med att formulera partiets politik. I arbetet ingår också att arbeta med kommunikation, omvärldsbevakning och viss administration.

I rollen ingår du i ett arbetslag, där du tillsammans med dina kollegor ansvarar för att bereda ärenden som hanteras i riksdagens utskott och EU-nämnd. Ditt arbetslag ansvarar utöver miljö- och jordbruksutskottets område även för ärenden som hanteras i näringsutskottet, trafikutskottet och civilutskottet. En viktig del av arbetet är att du kontinuerligt förkovrar dig inom ditt ämnesområde och följer samhällsutvecklingen i allmänhet.

Kompetens och egenskaper

Arbetet förutsätter att du har mycket stor förmåga till samarbete och noggrannhet samt att du är strukturerad och kommunikativ i ditt arbetssätt. Du bör också ha kännedom om nationella respektive unionsrättsliga politiska processer och ha vana att ta till dig och bearbeta stora informationsmängder, ofta av lagstiftningskaraktär eller akademisk natur. Du behöver också ha förmågan att självständigt kunna efterforska information utifrån ett begränsat underlag och kunna sätta komplexa ärenden i ett sammanhang på ett pedagogiskt och strukturerat sätt.

Egenskaper som lyhördhet, effektivitet och prestigelöshet är viktiga liksom förmågan att hantera många parallella arbetsuppgifter med skiftande tidsramar. Du är också trygg i en roll där du måste samverka med ett flertal kollegor och uppdragsgivare.

Tjänsten kräver relevant utbildningsbakgrund på högskolenivå samt både en genuin allmänkunskap om de breda politiska områden som beskrivit om tjänsten och särskild spetskunskap när det kommer till miljö- och klimatpolitik. Arbetserfarenhet med för tjänsten relevanta frågor vid nationell eller europeisk myndighet, Regeringskansliet eller näringsliv är meriterande.

Mycket goda färdigheter i svenska och vana av att författa sakliga och korrekta texter är ett krav. Arbetsprov kommer att genomföras under rekryteringsprocessen.

Som tjänsteman för Sverigedemokraterna delar du naturligtvis våra värderingar och vår grundläggande inriktning, särskilt när det kommer till de politikområden som du kommer att arbeta med. Ett politiskt intresse är en förutsättning för att trivas samtidigt som du i en tjänstemannaroll förhåller dig sakligt inför din politiska uppdragsgivare. Tidigare engagemang inom partiet är meriterande, men inget krav. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper samt ett glatt, engagerat och positivt förhållningssätt.

Formellt om tjänsten

Arbetsort:                          Riksdagskansliet i Stockholm.
Arbetstid:                           Heltid, vanlig kontorstid. Obekväm arbetstid och övertid kan förekomma under arbetsintensiva perioder.
Lön:                                     Fast månadslön, individuell lönesättning.
Kollektivavtal:                   Unionen och Akademikerförbunden

Viktigt att veta är att samtliga anställningar som politisk tjänsteman vid Sverigedemokraternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen äger rum före anställning och omfattar en personbedömning, inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen även av en registerkontroll.

Ansökan och frågor

Matchar du beskrivningen?

Mejla din ansökan med personligt brev och meritförteckning till

rekrytering.polsek@sd.se

Urval och intervjuer kommer ske löpande under tiden som denna annons är publicerad.

Du kan även skicka ytterligare frågor du har om tjänsten till den adressen. Nämn i så fall ”Fråga” i ämnesraden. Din ansökan behandlas konfidentiellt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Fackliga kontaktpersoner

Akademikerföreningen: Karl Efraimsson