Om tjänsten

Sverigedemokraterna söker en politisk tjänsteman med huvudsakligt ansvar för utrikes frågor. Funktionen innebär huvudsakligen att understödja det parlamentariska arbetet och att bistå partiet med utredningsarbete och kvalificerad rådgivning.

Som tjänsteman hos Sverigedemokraterna är din roll att ta fram underlag för att våra politiska företrädare ska kunna fatta väl underbyggda beslut. Det innebär dels att du bistår ledamöter i det dagliga riksdagsarbetet och är behjälplig med att bereda löpande ärenden som hanteras i utskott och i EU-nämnden. Dels innebär det att du bidrar med faktainsamling, analys och framtagandet av strategiska underlag i det kontinuerliga arbetet med att formulera partiets politik. I arbetet ingår också att arbeta med kommunikation, omvärldsbevakning och viss administration.

I rollen ingår du i en grupp politiska tjänstemän, där du ansvarar tillsammans med dina kollegor för att bereda ärenden inom ett antal utskottsområden. En viktig del av arbetet är att du kontinuerligt förkovrar dig inom ditt ämnesområde och följer samhällsutvecklingen i allmänhet.

Kompetens och egenskaper

Arbetet förutsätter att du har mycket stor förmåga till samarbete och noggrannhet samt att du är strukturerad och kommunikativ i ditt arbetssätt. Du ska också ha god kunskap om utrikes-, säkerhets- och europapolitik. Du bör också ha kännedom om riksdagens arbetssätt och ha vana att ta till dig och bearbeta stora informationsmängder, ibland på andra språk än svenska.

Egenskaper som lyhördhet, effektivitet och prestigelöshet är viktiga liksom förmågan att hantera många parallella arbetsuppgifter med skiftande tidsramar. Du är också trygg i en roll där du måste samverka med ett flertal kollegor och uppdragsgivare.

Tjänsten kräver relevant utbildningsbakgrund på högskolenivå samt ett dokumenterat intresse för utrikespolitiska frågor. Erfarenhet från arbete vid Regeringskansliet, utlandsmyndigheterna, EU- eller FN-organ eller andra internationella organisationer är meriterande.

Mycket goda färdigheter i svenska och engelska språket och vana av att författa sakliga och korrekta texter är ett krav. Arbetsprov kommer att genomföras under rekryteringsprocessen.

Som tjänsteman för Sverigedemokraterna delar du naturligtvis våra värderingar och har ett politiskt intresse, samtidigt som du i en tjänstemannaroll förhåller dig sakligt inför din politiska uppdragsgivare. Tidigare engagemang inom partiet är meriterande, men inget krav. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper samt ett glatt, engagerat och positivt förhållningssätt.

Övergripande om Sverigedemokraterna

Sverigedemokraterna är ett socialkonservativt parti med nationalistisk grundsyn, som betraktar värdekonservatism och upprätthållandet av en solidarisk välfärdsmodell som de viktigaste verktygen i byggandet av det goda samhället. Partiet bildades 1988 med det övergripande målet att formera en demokratisk, politisk rörelse, som skulle slå vakt om den gemensamma nationella identitet som utgjort grunden för framväxten av välfärdsstaten och Sveriges fredliga och demokratiska utveckling.

Formellt om tjänsten

Arbetsort:                          Riksdagskansliet i Stockholm.
Arbetstid:                           Heltid, vanlig kontorstid. Obekväm arbetstid och övertid kan förekomma under arbetsintensiva perioder.
Lön:                                     Fast månadslön, individuell lönesättning.
Kollektivavtal:                   Unionen och Akademikerförbunden

Viktigt att veta är att samtliga anställningar som politisk tjänsteman vid Sverigedemokraternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen äger rum före anställning och omfattar en personbedömning, inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen även av en registerkontroll.

Ansökan och frågor

Matchar du beskrivningen?

Mejla din ansökan med personligt brev och meritförteckning till rekrytering.polsek@sd.se

Urval och intervjuer kommer ske löpande under tiden som denna annons är publicerad.

Du kan även skicka ytterligare frågor du har om tjänsten till den adressen. Nämn i så fall ”Fråga” i ämnesraden. Din ansökan behandlas konfidentiellt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Fackliga kontaktpersoner

Akademikerföreningen: Karl Efraimsson