Sverigedemokraterna söker politiskt sekreterare i utbildningsfrågor till riksdagskansliet

Om tjänsten

Sverigedemokraterna söker en politisk tjänsteman med huvudsakligt ansvar för skol- och utbildningsfrågor. Funktionen innebär huvudsakligen att understödja det parlamentariska arbetet och att bistå partiet med utredningsarbete och kvalificerad rådgivning.

Som tjänsteman hos Sverigedemokraterna är din roll att ta fram underlag för att våra politiska företrädare ska kunna fatta väl underbyggda beslut. Det innebär dels att du bistår ledamöter i det dagliga riksdagsarbetet och är behjälplig med att bereda löpande ärenden som hanteras i utskott och i EU-nämnden. Dels innebär det att du bidrar med faktainsamling, analys och framtagandet av strategiska underlag i det kontinuerliga arbetet med att formulera partiets politik. I arbetet ingår också att arbeta med kommunikation, omvärldsbevakning och viss administration.

I rollen ingår du i en grupp politiska tjänstemän, där du kan komma att hantera även uppgifter som ligger utanför ditt huvudsakliga politiska expertisområde. En viktig del av arbetet är också att du kontinuerligt förkovrar dig inom ditt ämnesområde och följer samhällsutvecklingen i allmänhet.

Kompetens och egenskaper

Arbetet förutsätter att du har mycket stor förmåga till samarbete och noggrannhet samt att du är strukturerad och pedagogisk i ditt arbetssätt. Du ska också ha god kunskap om det skolpolitiska området, som sträcker sig från förskola till forskning och högre utbildning. Du bör också ha kännedom om riksdagens arbetssätt och ha vana att ta till dig och bearbeta stora informationsmängder – ofta av lagstiftningskaraktär – och komplexa sammanhang.

Egenskaper som lyhördhet, effektivitet och prestigelöshet är viktiga liksom förmågan att hantera många parallella arbetsuppgifter med skiftande tidsramar. Du är också trygg i en roll där du måste samverka med ett flertal kollegor och uppdragsgivare.

Tjänsten kräver relevant utbildningsbakgrund på högskolenivå samt dokumenterad erfarenhet från att ha arbetat med frågor som sorterar under riksdagens utbildningsutskott. Lämplig professionell bakgrund kan vara som rektor, lärare eller i strategisk funktion med bäring på utbildningsväsendet inom kommun, förvaltningsmyndighet eller på Regeringskansliet. Du bör besitta gedigen kunskap om det svenska skol- och utbildningsväsendet samt om de utmaningar som finns på området.

Mycket goda färdigheter i svenska språket och vana av att författa sakliga och korrekta texter är ett krav, liksom goda kunskaper i engelska. Arbetsprov kommer att genomföras under rekryteringsprocessen.

Som tjänsteman för Sverigedemokraterna delar du naturligtvis våra värderingar och har ett politiskt intresse, samtidigt som du i en tjänstemannaroll förhåller dig sakligt inför din politiska uppdragsgivare. Tidigare engagemang inom partiet är meriterande, men inget krav. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper samt ett glatt, engagerat och positivt förhållningssätt.

Övergripande om Sverigedemokraterna

Sverigedemokraterna är ett socialkonservativt parti med nationalistisk grundsyn, som betraktar värdekonservatism och upprätthållandet av en solidarisk välfärdsmodell som de viktigaste verktygen i byggandet av det goda samhället. Partiet bildades 1988 med det övergripande målet att formera en demokratisk, politisk rörelse, som skulle slå vakt om den gemensamma nationella identitet som utgjort grunden för framväxten av välfärdsstaten och Sveriges fredliga och demokratiska utveckling.

Formellt om tjänsten

Arbetsort:                          Riksdagskansliet i Stockholm.
Arbetstid:                           Heltid, vanlig kontorstid. Obekväm arbetstid och övertid kan förekomma under arbetsintensiva perioder.
Lön:                                     Fast månadslön, individuell lönesättning.
Kollektivavtal:                   Unionen och Akademikerförbunden

Viktigt att veta är att samtliga anställningar som politisk tjänsteman vid Sverigedemokraternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen äger rum före anställning och omfattar en personbedömning, inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen även av en registerkontroll.

Ansökan och frågor

Matchar du beskrivningen?

Mejla din ansökan med personligt brev och meritförteckning till

rekrytering.polsek@sd.se

Urval och intervjuer kommer ske löpande under tiden som denna annons är publicerad.

Du kan även skicka ytterligare frågor du har om tjänsten till den adressen. Nämn i så fall ”Fråga” i ämnesraden. Din ansökan behandlas konfidentiellt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Fackliga kontaktpersoner

Akademikerföreningen: Karl Efraimsson