Om tjänsten

Sverigedemokraterna söker en politisk tjänsteman med ansvar för socialpolitik. Tjänsten innebär centralt beredningsansvar för ärenden som behandlas i riksdagens socialutskott. I rollen ingår att löpande tillsammans med partiets företrädare och tjänstemän utveckla och bevaka politiken inom hälso- och sjukvård och ta fram underlag för att våra politiska företrädare ska kunna fatta väl underbyggda beslut. Vid sidan av den interna parlamentariska beredningen förväntas du bidra i arbetet med att ta fram underlag för utåtriktad kommunikation.

I rollen ingår du i en grupp politiska tjänstemän som tillsammans ansvarar för det politiska tjänstemannastödet i välfärdsfrågor. Du förväntas stötta särskilt med expertis kring sjukvårdens organisation och utveckling, innefattande de många regelverk som verksamheten. Vid sidan av sjukvårdsfrågor innefattar också aktuella politiska områden som funktionshinderfrågor, e-hälsa, läkemedelsfrågor och äldreomsorgspolitik där du i rollen som handläggare fyller en central funktion för att samordna det politiska utvecklingsarbetet. En allt mer betydande del av frågorna på det socialpolitiska området har EU-rättslig karaktär och för att på ett fullgott sätt kunna bistå partiet i rollen behöver du både ha ett verksamhetsnära perspektiv och kunna orientera dig i det komplexa regelverk som styr politikområdet.

Kompetens och egenskaper

Arbetet förutsätter att du har mycket stor förmåga att utifrån komplex materia dra slutsatser och sammanfatta strukturerade och pedagogiska underlag. Du bör ha relevant arbetslivserfarenhet med bäring på det socialpolitiska området. Erfarenhet från region eller sjukvård är meriterande liksom kunskap om den svenska lagstiftnings- och statsbudgetprocessen. Du ska trivas i en roll där du förväntas ha många bollar i luften och samarbeta på ett prestigelöst och lyhört sätt med flertalet kollegor och uppdragsgivare.

Relevant utbildningsbakgrund på högskolenivå inom t.ex. juridik, statsvetenskap, socialt arbete eller nationalekonomi är ett krav.

Vi ser gärna att du har yrkeserfarenhet från t.ex. Regeringskansliet, SKR, Socialstyrelsen eller annan statlig myndighet.
Mycket goda färdigheter i svenska språket och vana av att författa sakliga, korrekta och kommunikativa texter är ett krav.
Arbetsprov kommer att genomföras under rekryteringsprocessen.

Som tjänsteman för Sverigedemokraterna är det viktigt att du delar våra värderingar och har ett politiskt intresse. Samtidigt förhåller du dig i en tjänstemannaroll sakligt inför din politiska uppdragsgivare. Tidigare engagemang inom partiet är meriterande, men inget krav. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper samt ett glatt, engagerat och positivt förhållningssätt.

Formellt om tjänsten

Arbetsort:                          Riksdagskansliet i Stockholm.
Arbetstid:                           Heltid, vanlig kontorstid. Obekväm arbetstid och övertid kan förekomma under arbetsintensiva perioder.
Lön:                                     Fast månadslön, individuell lönesättning.
Kollektivavtal:                   Unionen och Akademikerförbunden

Viktigt att veta är att samtliga anställningar som politisk tjänsteman vid Sverigedemokraternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen äger rum före anställning och omfattar en personbedömning, inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen även av en registerkontroll.

Ansökan och frågor

Matchar du beskrivningen?
Mejla din ansökan med personligt brev och meritförteckning snarast möjligen till
rekrytering.polsek@sd.se. Ange ”social” i ämnesraden. Intervjuer sker löpande.

Du kan även skicka ytterligare frågor du har om tjänsten till den adressen. Nämn i så fall ”Fråga” i ämnesraden. Din ansökan behandlas konfidentiellt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Chef avdelningen för politisk service
Gustav Gellerbrant

Fackliga kontaktpersoner