Om tjänsterna
Sverigedemokraterna förstärker inför nästa mandatperiod tjänstemannakapaciteten inom den ekonomiska politiken och söker nu en senior handläggare för att bidra till att samordna och fördjupa arbetet med statens budget.

Under hösten 2021 bifölls den av Sverigedemokraterna framförhandlade statsbudgeten för 2022 av riksdagen. För att långsiktigt förvalta ett direkt inflytande över den ekonomiska politiken söker Sverigedemokraterna nu en erfaren tjänstemän för att hålla samman arbetet med partiets budgetförslag tillsammans med övriga medarbetare och politiska företrädare.

Den ekonomiskpolitiska staben ansvar för att projektleda budgetarbetet, att utgöra expertfunktion och rådgivare till partiets ledamöter i riksdagens olika utskott kring ekonomisk politik och att bistå i löpande policyarbete på breda politiska områden. I de utlysta rollerna ingår att samverka med riksdagens utredningstjänst, att beräkna statsfinansiella effekter av reformförslag, att följa upp och bevaka samhällsekonomiska indikatorer samt att genomföra utredningar av olika handlingsalternativ utifrån en politisk beställning. I viss mån ingår också att författa rapporter och analyser som är avsedda för utåtriktad kommunikation.

Kompetens och egenskaper
Arbetet förutsätter att du har mycket stor förmåga till samarbete och noggrannhet samt att du är strukturerad, pedagogisk och kommunikativ i ditt arbetssätt. Du ska också ha god kunskap om det statsfinansiella området. Egenskaper som lyhördhet, effektivitet och prestigelöshet är viktiga. Som person är du professionell och initiativtagande. Du är också trygg i en projektledarroll där du måste samverka med en opolitisk förvaltning, ett stort antal kollegor, uppdragsgivare och externa samarbetsparter.

Utbildningsbakgrund på högskolenivå inom nationalekonomi eller motsvarande är ett krav.

Erfarenhet av arbete i Finansdepartementet, Regeringskansliet i övrigt, Riksdagsförvaltningen eller statlig myndighet är meriterande. Erfarenhet av arbete med myndighetsstyrning och offentliga budgetprocesser är särskilt meriterande. Vi ser även positivt på om du har kunskap om EU:s beslutsprocesser eller regelverk.

Vi ser gärna att du har stor arbetskapacitet och trivs i en rådgivande roll där du får möjlighet att arbeta med ett stort antal kollegor och uppdragsgivare. Förhandlingsvana är meriterande. Mycket goda färdigheter i svenska språket och vana av att författa sakliga, korrekta och kommunikativa texter är ett krav.

Arbetsprov kommer att genomföras under rekryteringsprocessen.

Som tjänsteman för Sverigedemokraterna är det viktigt att du delar våra värderingar och har ett politiskt intresse. Samtidigt förhåller du dig i en tjänstemannaroll sakligt inför din politiska uppdragsgivare. Tidigare engagemang inom partiet är meriterande, men inget krav. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper samt ett glatt, engagerat och positivt förhållningssätt.

Formellt om tjänsten
Arbetsort:                          Riksdagskansliet i Stockholm.
Arbetstid:                           Heltid, vanlig kontorstid. Obekväm arbetstid och övertid kan förekomma under arbetsintensiva perioder.
Lön:                                     Fast månadslön, individuell lönesättning.
Kollektivavtal:                   Unionen och Akademikerförbunden

Viktigt att veta är att samtliga anställningar som politisk tjänsteman vid Sverigedemokraternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen äger rum före anställning och omfattar en personbedömning, inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen även av en registerkontroll.

Ansökan och frågor
Matchar du beskrivningen?
Mejla din ansökan med personligt brev och meritförteckning snarast möjligen till
rekrytering.polsek@sd.se. Ange ”budget” i ämnesraden. Intervjuer sker löpande.

Du kan även skicka ytterligare frågor du har om tjänsten till den adressen. Nämn i så fall ”Fråga” i ämnesraden. Din ansökan behandlas konfidentiellt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Chef avdelningen för politisk service
Gustav Gellerbrant

Fackliga kontaktpersoner