Lediga tjänster: politisk sekreterare

Sverigedemokraterna söker fler politiska sekreterare till Sveriges riksdag

Övergripande om Sverigedemokraterna

Sverigedemokraterna är ett socialkonservativt parti med nationalistisk grundsyn, som betraktar värdekonservatism och upprätthållandet av en solidarisk välfärdsmodell som de viktigaste verktygen i byggandet av det goda samhället. Partiet bildades 1988 med det övergripande målet att formera en demokratisk, politisk rörelse, som skulle slå vakt om den gemensamma nationella identitet som utgjort grunden för framväxten av välfärdsstaten och vårt lands fredliga och demokratiska utveckling.

Om tjänsten

Vi söker nu fler politiska sekreterare som ska understödja våra riksdagsledamöter i sina respektive utskott. Har du ett stort samhällsintresse och vill arbeta professionellt i rikspolitiken utan att vara politiker? Då har vi jobbet för dig!

Befattningen innebär ett övergripande ansvar för det politiska arbetet inom ett utskott. I rollen som politisk sekreterare sätter du dig in i inkommande motioner, propositioner och andra framställningar. Du är din ledamot behjälplig med ärenden som till exempel faktainsamling, framtagning av strategiska underlag, PM-författande, motionsskrivande, medie- och omvärldsbevakning och andra förekommande administrativa uppgifter. En viktig del av arbetet är även att du kontinuerligt förkovrar dig inom ditt ämnesområde, samt samhällsutvecklingen i allmänhet.

Kompetens och egenskaper

Arbetet förutsätter att du är lyhörd, flexibel och har förmågan att ta till dig stora mängder skriftlig information, samt att du är duktig på att sammanfatta relevanta delar av denna. Vi kan därför önska att se exempel på denna förmåga under rekryteringsprocessens gång genom ett skriftligt arbetsprov.

Du som söker har sannolikt utbildning på högskolenivå eller motsvarande. Juridisk utbildning är meriterande, men även en utbildningsbakgrund inom statskunskap, ekonomi eller ett ingenjörsyrke är en god grund. Tidigare arbetslivserfarenhet inom något av utskottens sakområden (ange vilket eller vilka) är också meriterande.

Mycket goda kunskaper i det svenska språket och förmåga att formulera dig tydligt och korrekt i såväl tal som i skrift är av yttersta vikt, ytterligare språkkunskaper är ett plus.

Som politisk sekreterare jobbar du nära ledamöterna i ditt utskott, men är samtidigt en del av sekreterargruppen. Därför är förmågan att både kunna jobba självständigt, utan detaljinstruktioner och i rätt riktning, såväl som samarbetsförmågan mycket viktig. Vi fäster också stor vikt vid ett glatt, öppet och positivt förhållningssätt. Självfallet delar du våra värderingar och politiska åsikter.

Formellt om tjänsten

Arbetsort:                          Riksdagskansliet i Stockholm.
Arbetstid:                          Heltid, vanlig kontorstid. Obekväm arbetstid kan förekomma.
Lön:                                   Fast månadslön, individuell lönesättning.
Kollektivavtal:                  Unionen och Akademikerförbunden

Viktigt att veta är att samtliga anställningar som politisk sekreterare vid Sverigedemokraternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen äger rum före anställning kan ske och omfattar en personbedömning, inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen även av en registerkontroll.

Ansökan och frågor

Matchar du beskrivningen?

Mejla din ansökan med personligt brev och meritförteckning till

rekrytering.polsek@sd.se

Du kan även skicka ytterligare frågor du har om tjänsten till den adressen. Nämn i så fall ”Fråga” i ämnesraden. Din ansökan behandlas konfidentiellt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Senast ändrat: 24 januari 2018