Samhället har ett ansvar att garantera kvinnor tillgång till fri och säker abort, men det ligger också i samhällets ansvar att stärka kvinnors och mäns förmåga och möjligheter till att förebygga oönskade graviditeter och själva bestämma när de vill bli föräldrar. Därför menar vi att det förebyggande arbetet har en central roll för att minska de oönskade graviditeterna. Vi anser att man bör se över ifall vi ska införa nationell subventionering av preventivmedel upp till 26-års ålder för att minska antalet aborter. Precis som Svenska barnmorskeförbundet menar vi att alla kvinnor ska ha rätt till en steriliseringsoperation till samma kostnad oavsett var i landet operationen genomförs, detsamma bör gälla även när män ska sterilisera sig. Sverigedemokraterna står bakom den svenska abortlagstiftningen där kvinnan själv har rätt att besluta om hon vill göra abort till och med graviditetsvecka 18, och att det därefter är Socialstyrelsens Rättsliga råd som beslutar om tillstånd för abort.