Partisekreterarbrev september 2014

Sverigevänner,

Vi tog hem bronset i svensk politik! Med 12,9 procent av rösterna är vi nu landets tredje största parti – och det med god marginal. Vi stärkte också vår vågmästarposition i riksdagen ordentligt. Vi nådde därmed båda målen, som vi satt upp. Nu återstår det att se hur länge övriga partier skall sitta kvar i sandlådan istället för att visa att de tar ansvar för vårt land. Vi har varit tydliga med att vi tar ansvar för Sverige och vi är beredda att samtala med alla övriga partier för att få en politisk stabilitet. Givetvis kräver det också att vi får gehör för våra viktigaste politiska frågor. Med närmare 13 procent av svenska folkets röster i ryggen vore det både ett demokratiskt underskott och rent ansvarslöst om inte övriga partier börjar lyssna och ta till sig våra krav. Men utsikterna för detta tycks tyvärr vara små. Istället väljer de andra att nonchalera att allt fler svenskar vill ha en politisk förändring. En förändring på riktigt.

Sverige riskerar nu att få en ytterst svag regering, som får svårt att hålla ihop. Löfven (S) har redan avvisat Vänsterpartiet i en regering och att bara bilda regering med Miljöpartiet, som dessutom har flera huvudfrågor som skiljer sig från sossarna, skulle innebära en regering med bara 38 procents väljarstöd. Jag tror Löfven hoppas på att både Centerpartiet och Folkpartiet bryter med de övriga borgerliga partierna, trots att de lovat att lägga en gemensam alliansbudget i höst, och gör upp med honom istället. Eller så kör Löfven på med MP och en urvattnad regeringsförklaring och hoppas att Vänsterpartiet backar upp budgetförslaget samtidigt som vi lägger ned våra röster när vårt eget budgetförslag har fallit och allianspartiernas ställs mot regeringens. Men det återstår ju att se hur vi agerar. Det blir utan tvekan en intressant höst i svensk politik. Och det blir en intressant mandatperiod.

Men det är inte bara på riksplanet det gick fantastiskt bra. Vi ser nu ut att bli representerade i alla Sveriges regioner och landsting och på kommunal nivå ser det ut som vi kan bli vågmästare i många kommuner eftersom vi mer än dubblade antalet kommunala mandat. I flera kommuner har vi blivit det näst största partiet. Det visar också vart vårt sikte är på riksplanet. I nästa val skall vi slåss om första eller andra platsen i svensk politik.

Dessa valframgångar innebär givetvis ett stort ansvar för oss alla. Det gäller att vi kan visa våra väljare att vi är beredda att axla det förtroende de nu gett oss. På många håll kommer det att behövas insatser från partiorganisationen då många är nya inom politiken. Men finns bara viljan där så lovar vi att hjälpa till. Redan den 6-7 december håller vi vår Kommun- och landstingskonferens och dit inbjuds alla våra invalda ledamöter. Jag hoppas att så många som möjligt anmäler sig när kallelsen inom kort kommer att skickas ut. Det är ett viktigt forum för utbildning och nätverkande.

Jag vill passa på att tacka alla valarbetare, kandidater, medlemmar och sympatisörer för en väl genomförd valrörelse. När jag inför valet åkte runt i landet för att hålla valmöten träffade jag många av er. Den entusiasm och värme som mötte mig, vart jag än kom, kändes ända in i mitt hjärta och det gör mig så otroligt stolt över att få tillhöra och företräda Sverigedemokraterna. Tack alla för det fantastiska arbete ni gjort och som åstadkom att vi vann de största valframgångarna någonsin. Och givetvis, tack alla väljare som valde en röst för förändring. På riktigt.

Partikansliet, Kristianstad, den 17 september 2014

BJÖRN SÖDER