blank

Nyligen granskade Sveriges radio bland annat bakgrunden till de höga elpriserna i programmet Kaliber med titeln ”Elchocken och ministerns omöjliga löften”. Under ett av segmenten i programmet berör man att statsrådet i en intervju i DN får en fråga om en rapport som han tidigare hänvisat till och som handlar om hur nedläggningen av Ringhals inte skulle ha påverkat elpriset.

När Kaliber i P1 kontaktar statsrådets pressekreterare för att ta reda på vilken rapport som statsrådet syftat på, säger hon att det är en rapport som Sweco gjort på uppdrag av energibolaget Fortum. Men när man kontaktar Fortum visar det sig att rapporten inte finns.

När sedan statsrådet blir konfronterad av Kaliber hänvisar han till en annan rapport. I slutändan visar det sig att han istället hämtat uppgifterna från en debattartikel, något hans pressekreterare uppger till Kaliber.

Det är angeläget att uppgifter och uttalanden som kommer från regeringen är korrekta och vederhäftiga. Mot bakgrund av ovanstående agerande och uttalande KU-anmäler Sverigedemokraterna statsrådet Khashayar Farmanbar gällande hans hänvisning till en rapport som inte fanns och dess förhållande till regeringsformens krav på saklighet och opartiskhet.

För ytterligare kommentarer kontakta pressavdelningen.

Läs hela pressmeddelandet