Om tjänsten

Sverigedemokraterna söker en erfaren jurist för att bistå i det parlamentariska politiska arbetet i riksdagens utskott och i partiets policyarbete.

I rollen ingår att genomföra juridiskt analys- och utredningsarbete som en del i underlag för politiska reformer över samtliga politikområden och att biträda politiska handläggare och företrädare i det löpande lagstiftningsarbetet. Tjänsten förutsätter bred juridisk kompetens, med särskilt fokus på konstitutionell rätt och EU-rätt.

I arbetet förväntas du bistå med rättslig analys och rådgivning i interna processer inom ramen för framtagandet av politiska förslag som läggs i riksdagen respektive i partiets långsiktiga policyarbete. Behov av rättslig analys kan avse t.ex. genomförbarhet och alternativa utformningar av politiska initiativ, utredning av olika politiska förslags förenlighet med grundlag och EU-rätt, behov av följdändringar och utformning av lagtext. I rollen kan också ingå att konstitutionellt granska förslag från regeringen och andra partier samt att i övrigt bistå kollegor och politiska företrädare med rättslig orientering.

Kompetens och egenskaper

Genomförd notarieutbildning är meriterande. Kunskap om och erfarenhet av lagstiftningsarbete i Regeringskansliet samt erfarenhet från tjänstgöring vid överrätt är särskilt meriterande. Vi ser gärna att du trivs i en rådgivande roll där du får möjlighet att arbeta med ett stort antal kollegor och uppdragsgivare. Förhandlingsvana är meriterande.

Mycket goda färdigheter i svenska språket och vana av att författa sakliga, korrekta och kommunikativa texter är ett krav.

Arbetsprov kommer att genomföras under rekryteringsprocessen.

Som tjänsteman för Sverigedemokraterna är det viktigt att du delar våra värderingar och har ett politiskt intresse. Samtidigt förhåller du dig i en tjänstemannaroll sakligt inför din politiska uppdragsgivare. Tidigare engagemang inom partiet är meriterande, men inget krav. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper samt ett glatt, engagerat och positivt förhållningssätt.

Formellt om tjänsten

Arbetsort:                          Riksdagskansliet i Stockholm.
Arbetstid:                           Heltid, vanlig kontorstid. Obekväm arbetstid och övertid kan förekomma under arbetsintensiva perioder.
Lön:                                    Fast månadslön, individuell lönesättning.
Kollektivavtal:                    Unionen och Akademikerförbunden

Viktigt att veta är att samtliga anställningar som tjänsteman vid Sverigedemokraternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen äger rum före anställning och omfattar en personbedömning, inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen även av en registerkontroll.

Ansökan och frågor

Matchar du beskrivningen?

Mejla din ansökan med personligt brev och meritförteckning till

rekrytering.polsek@sd.se. Ange ”jurist” i ämnesraden.

Du kan även skicka ytterligare frågor du har om tjänsten till den adressen. Nämn i så fall ”Fråga” i ämnesraden. Din ansökan behandlas konfidentiellt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Fackliga kontaktpersoner

Akademikerföreningen: Karl Efraimsson