Om tjänsten

Sverigedemokraterna söker en politisk tjänsteman med ansvar för miljö- och jordbruksutskottet. Tjänsten innebär centralt beredningsansvar för ärenden som behandlas i riksdagens miljö- och jordbruksutskott. I rollen ingår att löpande tillsammans med partiets företrädare och tjänstemän utveckla och bevaka politiken inom området miljö, klimat och jordbruk samt ta fram underlag för att våra politiska företrädare ska kunna fatta väl underbyggda beslut. Vid sidan av den interna parlamentariska beredningen förväntas du bidra i arbetet med att ta fram underlag för utåtriktad kommunikation.

I rollen ingår du i en grupp politiska tjänstemän som tillsammans ansvarar för det politiska tjänstemannastödet i näringslivsfrågor. Du förväntas stötta särskilt med expertis kring klimat och miljö, samt politiska reformers resultat och påverkan på området. Ett viktigt område att arbeta med är landsbygdens förutsättningar och konkurrenskraften för svenskt jordbruk. Du bör kunna bidra i det interna arbetet genom expertis om vetenskapen inom klimat- och miljöpolitiken, samt genom att ta fram evidensbaserade argument och analyser för en effektiv miljö- och klimatpolitik som tillvaratar det svenska samhällets intressen.

Det politiska området är nära knutet till internationella avtal och EU-rätt. Du bör ha både kunskap och förmåga för att tillgodogöra dig sådan materia och sätta den svenska politiska debatten och reformarbetet i en kontext. Du bör sedan tidigare ha god kännedom om materiell EU-rätt och såväl nationell som europeisk lagstiftnings- och budgetprocess.

Kompetens och egenskaper

Arbetet förutsätter att du har mycket stor förmåga att utifrån komplex materia dra slutsatser och sammanfatta strukturerade och pedagogiska underlag. Du bör ha relevant arbetslivserfarenhet och gedigen kunskap, särskilt i klimatfrågan. Du ska trivas i en roll där du förväntas ha många bollar i luften och samarbeta på ett prestigelöst och lyhört sätt med flertalet kollegor och uppdragsgivare.

Relevant utbildningsbakgrund på högskolenivå inom t.ex. juridik, statsvetenskap eller nationalekonomi är ett krav.

Vi ser gärna att du har yrkeserfarenhet från t.ex. Regeringskansliet, EU-institution eller  statlig förvaltningsmyndighet.

Mycket goda färdigheter i svenska språket och vana av att författa sakliga, korrekta och kommunikativa texter är ett krav.

Arbetsprov kommer att genomföras under rekryteringsprocessen.

Som tjänsteman för Sverigedemokraterna är det viktigt att du delar våra värderingar och har ett politiskt intresse. Samtidigt förhåller du dig i en tjänstemannaroll sakligt inför din politiska uppdragsgivare. Tidigare engagemang inom partiet är meriterande, men inget krav. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper samt ett glatt, engagerat och positivt förhållningssätt.

Formellt om tjänsten

Arbetsort:                          Riksdagskansliet i Stockholm.
Arbetstid:                           Heltid, vanlig kontorstid. Obekväm arbetstid och övertid kan förekomma under arbetsintensiva perioder.
Lön:                                    Fast månadslön, individuell lönesättning.
Kollektivavtal:                    Unionen och Akademikerförbunden

Viktigt att veta är att samtliga anställningar som politisk tjänsteman vid Sverigedemokraternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen äger rum före anställning och omfattar en personbedömning, inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen även av en registerkontroll.

Ansökan och frågor

Matchar du beskrivningen?

Mejla din ansökan med personligt brev och meritförteckning till

rekrytering.polsek@sd.se. Ange ”miljö” i ämnesraden.

Du kan även skicka ytterligare frågor du har om tjänsten till den adressen. Nämn i så fall ”Fråga” i ämnesraden. Din ansökan behandlas konfidentiellt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Fackliga kontaktpersoner

Akademikerföreningen: Karl Efraimsson