Om tjänsten

Sverigedemokraterna söker en politisk tjänsteman med ansvar kultur- och mediepolitik. Tjänsten innebär centralt beredningsansvar för ärenden som behandlas i riksdagens kulturutskott. I rollen ingår att löpande tillsammans med partiets företrädare och tjänstemän utveckla och bevaka politiken inom området svensk kultur respektive mediepolitik, folkbildning, trossamfund och konstarternas förutsättningar. I rollen är ditt uppdrag att ta fram underlag för att våra politiska företrädare ska kunna fatta väl underbyggda beslut. Vid sidan av den interna parlamentariska beredningen förväntas du bidra i arbetet med att ta fram underlag för utåtriktad kommunikation.

Viktiga frågor att arbeta med är demokratins förutsättningar och uppföljning av i vilken mån medel som fördelas inom folkbildning och kultur får ändamålsenliga resultat. En central aspekt är hur svensk kultur kan bidra till en effektiv integrationspolitik med utgångspunkt i assimilation. I rollen ingår du i en grupp politiska tjänstemän som tillsammans ansvarar för det politiska tjänstemannastödet i välfärdsfrågor. Vid sidan om att bistå med expertis i ditt eget sakområde förväntas du vid behov biträda kollegor och uppdragsgivare med analys och utredning på områden som sträcker sig över hela det välfärdspolitiska spektrat.

Kompetens och egenskaper

Arbetet förutsätter att du har mycket stor förmåga att utifrån komplex materia dra slutsatser och sammanfatta strukturerade och pedagogiska underlag. Du bör ha relevant arbetslivserfarenhet och kunskap om svensk budgetpolitik, myndighetsstyrning och förvaltningsmodell. Du ska trivas i en roll där du förväntas ha många bollar i luften och samarbeta på ett prestigelöst och lyhört sätt med flertalet kollegor och uppdragsgivare.

Relevant utbildningsbakgrund och yrkeserfarenhet är ett krav. Erfarenhet från Regeringskansliet eller myndighet på det kulturpolitiska området är särskilt meriterande.

Mycket goda färdigheter i svenska språket och vana av att författa sakliga, korrekta och kommunikativa texter är ett krav.

Arbetsprov kommer att genomföras under rekryteringsprocessen.

Som tjänsteman för Sverigedemokraterna är det viktigt att du delar våra värderingar och har ett politiskt intresse. Samtidigt förhåller du dig i en tjänstemannaroll sakligt inför din politiska uppdragsgivare. Tidigare engagemang inom partiet är meriterande, men inget krav. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper samt ett glatt, engagerat och positivt förhållningssätt.

Formellt om tjänsten

Arbetsort:                          Riksdagskansliet i Stockholm.
Arbetstid:                           Heltid, vanlig kontorstid. Obekväm arbetstid och övertid kan förekomma under arbetsintensiva perioder.
Lön:                                    Fast månadslön, individuell lönesättning.
Kollektivavtal:                    Unionen och Akademikerförbunden

Viktigt att veta är att samtliga anställningar som politisk tjänsteman vid Sverigedemokraternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen äger rum före anställning och omfattar en personbedömning, inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen även av en registerkontroll.

Ansökan och frågor

Matchar du beskrivningen?

Mejla din ansökan med personligt brev och meritförteckning till

rekrytering.polsek@sd.se. Ange ”kultur” i ämnesraden.

Du kan även skicka ytterligare frågor du har om tjänsten till den adressen. Nämn i så fall ”Fråga” i ämnesraden. Din ansökan behandlas konfidentiellt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Fackliga kontaktpersoner

Akademikerföreningen: Karl Efraimsson