Sverigedemokraterna söker trafikpolitisk handläggare till riksdagskansliet (vikariat)

Om tjänsten

Sverigedemokraterna söker en politisk tjänsteman med ansvar för trafikutskottet. Tjänsten innebär centralt beredningsansvar för ärenden som behandlas i riksdagens trafikutskott. I rollen ingår att löpande tillsammans med partiets företrädare och tjänstemän utveckla och bevaka politiken inom området transporter och infrastruktur samt ta fram underlag för att våra politiska företrädare ska kunna fatta väl underbyggda beslut. Vid sidan av den interna parlamentariska beredningen förväntas du bidra i arbetet med att ta fram underlag för utåtriktad kommunikation.

I rollen ingår du i en grupp politiska tjänstemän som tillsammans ansvarar för det politiska tjänstemannastödet i näringslivsfrågor. Du förväntas stötta särskilt med expertis kring trafikpolitik, men också biträda dina kollegor med utredning och analys i ett bredare perspektiv. En viktig del av arbetet är knutet till statsbudgeten och de myndigheter faller inom transport- och infrastrukturpolitiska utgiftsområden. En betydande del av frågorna på det trafikpolitiska området har EU-rättslig karaktär och för att på ett fullgott sätt kunna bistå partiet i rollen är det en fördel om du besitter kunskap om materiell EU-rätt och såväl nationell som europeisk lagstiftnings- och budgetprocess.

Kompetens och egenskaper

Arbetet förutsätter att du har mycket stor förmåga att utifrån komplex materia dra slutsatser och sammanfatta strukturerade och pedagogiska underlag. Du bör ha relevant arbetslivserfarenhet med bäring på det transportpolitiska området. Erfarenhet från relevant myndighet är meriterande. Du ska trivas i en roll där du förväntas ha många bollar i luften och samarbeta på ett prestigelöst och lyhört sätt med flertalet kollegor och uppdragsgivare.

Relevant utbildningsbakgrund på högskolenivå inom t.ex. juridik, statsvetenskap eller nationalekonomi är ett krav.

Vi ser gärna att du har yrkeserfarenhet från t.ex. Regeringskansliet, EU-institution eller  statlig förvaltningsmyndighet.

Mycket goda färdigheter i svenska språket och vana av att författa sakliga, korrekta och kommunikativa texter är ett krav.

Arbetsprov kommer att genomföras under rekryteringsprocessen.

Som tjänsteman för Sverigedemokraterna är det viktigt att du delar våra värderingar och har ett politiskt intresse. Samtidigt förhåller du dig i en tjänstemannaroll sakligt inför din politiska uppdragsgivare. Tidigare engagemang inom partiet är meriterande, men inget krav. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper samt ett glatt, engagerat och positivt förhållningssätt.

Formellt om tjänsten

Arbetsort:                          Riksdagskansliet i Stockholm.
Arbetstid:                           Vikariat t.o.m. oktober 2022. Heltid, vanlig kontorstid. Obekväm arbetstid och övertid kan förekomma under arbetsintensiva perioder.
Lön:                                    Fast månadslön, individuell lönesättning.
Kollektivavtal:                    Unionen och Akademikerförbunden

Viktigt att veta är att samtliga anställningar som politisk tjänsteman vid Sverigedemokraternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen äger rum före anställning och omfattar en personbedömning, inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen även av en registerkontroll.

Ansökan och frågor

Matchar du beskrivningen?

Mejla din ansökan med personligt brev och meritförteckning till

rekrytering.polsek@sd.se. Ange ”trafik” i ämnesraden.

Du kan även skicka ytterligare frågor du har om tjänsten till den adressen. Nämn i så fall ”Fråga” i ämnesraden. Din ansökan behandlas konfidentiellt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Fackliga kontaktpersoner

Akademikerföreningen: Karl Efraimsson