Sveriges mest slagkraftiga reklamkampanj någonsin

Sverigedemokraternas tiggerikampanj, vid en av Stockholms tunnelbanestationer i somras, fick en spridning som i Sverige saknar motstycke i modern tid. En från början ganska anspråkslös lokal kampanj fick nationell – till och med internationell – spridning, och har kallats ”Den mest lyckade marknadsföringskampanjen i Sverige någonsin”.

Kampanjen har uppmärksammats världen över och talats om i några av världens allra största medier, såsom FOX News, BBC och Der Spiegel. Och i en nyligen gjord Sifo-undersökning framgår det att kampanjen, som endast satt uppe under en dag, fick en spridning på hela 92 procent bland det svenska folket.

Marcus Oscarsson, politisk kommentator på bland annat TV4, har kommenterat kampanjen som ”Sveriges mest slagkraftiga reklamkampanj sedan ‘Kräftor Kräva Dessa Drycker’ -affischerna från sprit-folkomröstningen 1922.”

I sin analys skriver Oscarsson: ”Aldrig förr har en så lågbudgeterad kampanj fått så stort genomslag.”

Senast ändrat: 1 september 2015

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.