Fängsla
och
utvisa

För att Sverige ska kunna kännas som hemma igen

Sverige ska vara en trygg plats på jorden. Ett samhälle där begreppet kriminell klan inte ens finns och där grova våldshandlingar, skottlossningar och bombdåd hör till ovanligheterna. Så ser inte vårt land ut idag.

Tvärtom är våldet vardag. I år har det varit fler dödsskjutningar än någonsin. Bombningar sker ofta och utomstående drabbas. Till och med oskyldiga barn dödas av gängens kulor och bombsplitter.

Sverige är helt enkelt inte längre Sverige. Medborgarna kan inte fly problemen genom att flytta, då de kriminella gängen expanderar till allt fler städer och samhällen. Områden som är trygga idag är inte nödvändigtvis trygga i morgon.

Påsken 2022 blev förstörd av stenkastningar, anlagda bränder och rena upplopp. Vi i Sverige fick inte en paus ens för några dagar från den utbredda kriminaliteten. Det är tydligt att polisen och ordningsmakten i stort inte har samma kontroll de en gång hade. Polisen är på reträtt i stora delar av Sverige och polisbilar brinner utan att det ger något kännbart straff för förövarna.

De gör det här av skäl som är främmande för oss svenskar.
Det här är inte bara gängkriminalitet utan en fråga om islamism vilket vi såg under korankravallerna. Att islamismen inte har någon plats i det svenska samhället är en självklarhet och vi måste ställa oss frågan: Vad gör de här? Därför är vi öppna för att dra in medborgarskap även för grovt kriminella.

Tidigare regeringar har allvarligt skadat förtroendet för rättsväsendet. Poliser säger upp sig till följd av försämrade arbetsvillkor och en växande hotbild. De kriminella upprättar vägspärrar och blåljuspersonal kan inte åka in i vissa områden för att släcka bränder eller ge människor akut sjukvård. Det har på vissa håll gått så långt att polisen behöver poliseskort när de ska ta sig hem till sina familjer på kvällarna.

Den grova brottsligheten är till stor del en direkt följd av en extrem invandringspolitik. Invandrare är kraftigt överrepresenterade i de kriminella gängen och polisen uppger att ett stort antal kriminella klaner har kommit till vårt land i syfte etablera sig som kriminell maktfaktor och begå grova brott. Jämte en kraftfull kriminalpolitik är därför ett invandringsstopp och en effektiv återvandringspolitik viktiga åtgärder för att på sikt återställa trygghet och ordning i landet.

Sverigedemokraterna anser att rättsväsendets högsta prioritet ska vara att skydda laglydiga människor och skapa trygghet för medborgarna. Vi har en mycket omfattande kriminalpolitik, där många av förslagen är sådana som vi arbetat för att få igenom i Sveriges riksdag under många år.

Vi tar tryggheten för medborgarna på allvar och kommer inte att vila förrän gatorna är trygga och de kriminella gängen är borta – inlåsta eller utvisade.

För att Sverige ska kunna kännas som hemma igen.

Våra förslag

Slut på straffrabatter och daltande – inför riktiga livstidsstraff

De som begår brott måste få sitt straff, utan rabatter och utan tidiga frigivningar. Riktiga livstidsstraff ska införas. Vissa gärningar är så allvarliga, så hänsynslösa, att samhällets enda svar borde vara livstidsstraff utan möjlighet till tidigare frigivning eller tidsbestämning.

Kriminalisera gängen

Förbjud deltagande i kriminella organisationer så att fler kan dömas till straff.

Slå sönder gängens ekonomi

Myndigheter ska arbeta gemensamt, utan onödig sekretess, för att snabbt och effektivt kunna förverka de gängkriminellas ekonomiska resurser och lyxtillgångar.

Utvisningar av kriminella – även medborgare

Det ska bli obligatoriskt att pröva utvisning om en utlänning begår brott. Brott som leder till ett fängelsestraff ska alltid medföra utvisning. Även de med medborgarskap ska kunna bli av med det och utvisas om de gjort grova brott.

Fler välutrustade poliser

Det behövs fler utbildningsplatser, höjda löner och bättre arbetsvillkor för poliser. Gummikulor, vattenkanoner och tårgas. Det som polisen behöver ska kunna användas. Polisens vapen ska kunna användas i fler situationer. Möjligheten att utlysa undantagstillstånd ska införas.

Stäng moskéer och utvisa islamistiska ledare

Moskéer som kopplas till islamistiska eller extremistiska företrädare eller som på annat sätt kan kopplas till radikaliserande element ska stängas. De islamister som utgör säkerhetshot ska utvisas.