Bankerna måste ta sitt ansvar och skydda sina kunder!

Den kriminalitet som frodats under tidigare mandatperioders regerande är till stora delar resultatet
av ansvarslös migrationspolitisk och en slapp kriminalpolitik. Kriminella finner allt mer utstuderade sätt
att bedra människor. Pensionärer, de som byggt vårt samhälle, plundras på besparingar de samlat
under idogt arbete och omsorg om sig själva och de sina.
Svaga konsumenter är extra utsatta, offer för både den politik som ”inte tänkt på” effekterna av ett
oansvarigt mottagande av människor till Sverige och för storbankernas vinstintresse som står över
tryggheten för kunderna. Ett typiskt scenario för ett bedrägeri kan vara att en övertygande bedragare
hjärntvättar sitt offer och får det att i skräck föra över sina pengar i god tro om att förövaren hjälper
till.
Sanningen är istället att den försäljarliknande telefonrösten har grundlurat offret genom
övertygande argument och skrämseltaktik. Enligt BRÅ och den nationella trygghetsundersökningen
har utvecklingen för bedrägerier 2016-2022 haft en konstant uppåtgående trend. Metoderna för att
lura av människor pengar blir allt mer utstuderade. Vishing, social manipulation, har rapporterats öka
i hög grad. En majoritet av de drabbade är dessutom över 65 år gamla.
Bara i Aneby kommun har bedrägeribrotten genom social manipulation ökat med +400%
från 2022-2023!

Bankerna sitter oftast på nycklarna för att stoppa bedrägerier riktade mot konsumenter. Därför
välkomnar vi regeringens samtal med våra största banker, men det är otillräckligt. Bankerna måste nu
snabbt agera. Alla banker måste ta sitt ansvar för att deras tjänster är säkra och motsvarar vad
konsumenten faktiskt efterfrågar. Snabba överföringar av mycket stora summor pengar, efterfrågas
ytterst sällan av bankens kunder, vilket också bankerna är väl medvetna om. Ändå är det just den
typen av tjänster som inte bara erbjuds konsumenterna utan som också utgör standard för
bedrägerierna.
Man skapar system där snabba överföringar av mycket stora summor till helt okända konton är
möjligt. Detta trots att det i princip aldrig efterfrågas av den vanliga konsumenten som bara vill kunna
betala sina vanliga räkningar och sin dagliga konsumtion. Hur många över 65 år efterfrågar att flytta
sina livsbesparingar inom loppet av några minuter, till ett för dem helt okänt konto, är något bankerna
borde fundera mer över.
Vi kräver att bankerna skapar säkerhets- och övervakningssystem och säkrar kunders bankkonton mot
bedrägerier. Vård- och omsorgsplikt råder för bankerna enligt lag redan idag. Det är dags för bankerna
att leva upp till den lagen på riktigt.
Mikael Eskilandersson (SD),
civilpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna
Kristin Apsey (SD),
ordförande Sverigedemokraterna Aneby