Hotet är påtagligt! EU och nya ELV förordningen drabbar oss hårt!

Fordon

EU:s ELV-förordning (End-Of-Life-Vehicle) är betydligt värre än du tror!

Alla som äger en bil eller annat fordon berörs av EU´s nya förordning. Din bil eller annat fordon i din ägo, oavsett ålder, kan bli klassad som avfall och du blir då tvingad att avsäga dig ditt fordon utan ekonomisk kompensation!

Vad säger Sverigedemokraterna?

Att EU saknar förståelse för svenska behov står klart sedan tidigare. Många gånger grundar sig förslagen från EU på någon form av norm som utgår från hur det ser ut i Belgien, Nederländerna och Frankrike. Det är inte konstigt att Sverigedemokraterna under många år kritiserat EU:s brist på förståelse för svenska behov och hur våra svenska förhållanden ser ut. Det är ju återkommande. Gäller det inte fordon, som nu, så rör det kostsamma tvångsrenoveringar av småhus som man försöker tvinga fram, skogspolitik eller invandring.

Väljer man Sverige eller EU? Nu har vi en chans att stå upp för Sverige, svenska behov och allt det engagemang som finns hos fordons- och motorentusiaster runt om i vårt avlånga land. För Sverigedemokraterna är det självklart att EU inte ska skrota våra fordon med tvång utan att Sverige ska skrota EU:s förslag.
Mattias Eriksson Falk (SD)


Sverigedemokraterna Aneby´s vice ordförande Kent Lundberg förtydligar vad ELV-förordningen innebär:

EU-direktivet:
Till 2050 ska EU:s ekonomi vara klimatneutral och cirkulär. För att nå målet behöver medlemsländernas arbete snabbas på anser unionen och det genom en förordning som anslutna länder blir skyldiga att följa.
För att minska framställningen av helt nya råvaror strävar den föreslagna lagen både till mer återanvändning men även till att samla in fler uttjänta fordon. Definitionen av ett uttjänt fordon, så kallat ELV (end-of-life vehicle), och de föreslagna bedömningskriterierna för att avgöra när en bil går från att vara bil till att vara avfall kan skapa stora problem för enskilda.

Förslaget, som det nu är utformat, innebär stora negativa och långtgående konsekvenser för bevarandet och ägandet av ALLA TYPER av fordon, såsom bilar, motorcyklar, A-traktorer, släpvagnar, husbilar m.fl..

Förslaget till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Det innefattar även vad som ska utgöra ”avfall” och vem som bestämmer detta samt straff för den som bryter mot reglerna.

I förslaget saknar ägarens avsikt med fordonet betydelse och denne kan på anmodan från myndighet tvingas lämna fordonet för återvinning om det betecknas som ”avfall”. Vid en försäljning blir ägaren skyldig att för köparen visa att fordonet inte utgör ”avfall”.

Metoden att skilja ett begagnat fordon från ”avfall” föreslås vara antingen resultatet av senaste kontrollbesiktning eller ägarens bevis att fordonet uppfyller kontrollbesiktningskraven och/eller att fordonet är reparerbart till en kostnad som inte överstiger marknadsvärdet.

Så här drabbar det oss i Sverige!
Reglerna kring fordon i trafik är olika utformade i EUs medlemsländer. Oftast har andra länder mycket snävare regelverk än Sverige, där vi har särskiljande regler för fordon som är i original utförande, ändrade, ombyggda, uppbyggda, amatörbyggda, tävlingsfordon samt A-traktor eller EPA-traktor. Vi bestämmer själva över våra fordons ”öde”, till exempel om de ska behållas, säljas, köpas, skrotas eller utgöra reservdelar. Inga av dessa gynnsamma svenska regler tas hänsyn till i det nya EU-förordningsförslaget! I stället ska ett historiskt fordon vara komplett, underhållet och i originalskick för att inte klassas som avfall.

EUs vägledning, Guideline No 9, som avser gränsöverskridande transporter av fordon föreslås införas i förordningen med bindande verkan. Länsstyrelsernas tillämpning av den vägledningen ställde tidigare till det rejält i Sverige för exportörer och importörer. I Naturvårdsverkets konsekvensanalys till Regeringskansliet har inte Transportstyrelsens frågor på ELV-förslaget inför kommande förhandlingar beaktats.


Enligt Motorhistoriska riksförbundet, MHRF; är EU-kommissionens förslag ett mycket allvarligt hot mot hela fordonshobbyn och därmed vårt rullande kulturarv:
Regeringskansliets remiss om EU-kommissionens ELV-förordning innehåller förslag om att dagens ELV-direktiv ersätts med en förordning. Det är en förordning som reglerar vad som sker med fordon, så kallade end-of-life vehicles, när de ska skrotas. Definitionen av historiska fordon möjliggör undantag, men inte för alla. För så kallade youngtimers, yngre entusiastfordon, andra entusiastfordon och äldre bruksfordon eller klassiska fordon som inte är helt i original föreslås enligt EU:s vägledning Guidelines No 9 att skrotningsreglerna införs i förordningen med bindande verkan.

Vad som då framkommer är att fordonsägare blir skyldiga att lämna ifrån sig sitt fordon och ska bötfällas om ägaren inte följer förordningen eller någon annan anmaning om det från ansvarig myndighet. Inte nog med att äganderätten fråntas dig, det föreslås också att det ska kunna göras helt utan ersättning!

Ett skäl till sådan anmaning kan enligt förordningen vara att ett entusiastfordon vid en myndighets bedömning inte anses kunna repareras. Det kan vara allt från en skadad ram eller att fälg och däck inte är monterade till att dörrarna eller inredningen för tillfället är utplockade. Det är väl känt att vid reparation eller renovering av fordon – nyare eller historiska – händer det ofta att delar plockas loss. När det gäller äldre historiska fordon kan sådan reparationen ta lång tid.
Som så ofta saknas ett klart ställningstagande till skydd för det transporthistoriska kulturarvet. Kulturarvet får med förslaget stå tillbaka för andra samhällsintressen då det inte finns ett uttalat lagstöd för dess bevarande. Det är en ohållbar situation, alldeles särskilt när bevarandet av historiska fordon av andra ses som något som ska fråntas ägaren.

Sveriges Motorcyklister (SMC) skriver exempelvis i sitt remissvar till Regeringen: ”Ett kriterium för att en motorcykel ska klassas som skrotfärdig är att kostnaden för att få motorcykeln i körbart skick överstiger motorcykelns värde. Vilka myndigheter ska kontrollera och bedöma motorcykelns skick? Vilka kriterier ska myndigheten jobba efter?

Motormännen (M) skriver i sin tidning i Mars 2024:
EU-kommissionens förslag till en ny förordning för så kallade uttjänta fordon, ELV-förordningen, hotar handel med begagnade reservdelar. Det kommer göra det svårt och dyrt för de som underhåller och reparerar sin bil själv.

Redan i den ursprungliga deklarationen om mänskliga rättigheter 1789 skrevs frågan om den privata äganderätten in. Rätten återfinns i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna, liksom i den svenska grundlagen. Medborgarens egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom. Ändå kan bilägare tvingas till just detta, enligt vad som nu föreslås i ELV-förordningen, vilken om den antas, blir en tvingande lagstiftning.

Återvinning – utan ersättning
Bakgrunden till förslaget är på flera sätt något som vi ser positivt på. Med förordningen vill man öka återvinning och återanvändning av material inom fordonstillverkningen och utveckla den cirkulära ekonomin. Fordonstillverkarna ska helt enkelt tvingas att göra sina produkter enklare att återanvända, antingen som del – komponenter eller som råvara för nyproduktion. Det är vackert så, men någonstans på vägen tänkte man riktigt illa.

Möjligen för att man befarar att det ska råda brist på bilar att återvinna, och det är inte utan att man misstänker starka påverkanskrafter från just återvinningsbranschen; den föreslagna förordningen säger att ägaren till ett fordon som bedöms som uttjänt ska vara skyldig att – utan ersättning – lämna den för återvinning.

För snäv definition på uttjänt fordon
Nu kanske många ser ett fält med skrotbilar framför sig och tycker det är bra om de körs till skroten. Men förslaget definierar en uttjänt bil snävare än så: grundprincipen ska vara att om fordonet inte varit besiktat på två år bedöms det som uttjänt. Här hamnar därmed bilen man ställt av för att senare låta gå i arv, fordonet – vilket även kan innebära släp, husvagnar och husbilar eller motorcyklar – som man av olika skäl har haft avställda en längre period, för att inte tala om alla veteranbilar som renoveras under många år för att bli en del av det som Riksantikvarieämbetet kallar det rörliga kulturarvet.

Förordningen kommer också leda till svårigheter, eller förbud, för privatpersoner att hantera och handla med begagnade reservdelar. Det vore förstås förödande för alla som är självhushållande vad gäller fordonsreparationer, något som många gånger är en förutsättning i ett stort och glesbefolkat land som Sverige där det kan vara mycket långt till en verkstad.

EU SKA INTE FÖRSTÖRA FÖR SVENSKA FORDONSÄGARE – DIN RÖST GÖR SKILLNAD – RÖSTA SD I EU VALET 9 JUNI 2024

Det här var ett skrap på ytan av ett betydligt mer långtgående direktiv med många falluckor för Sveriges medborgare.

Kent Lundberg
Vice ordf. Sverigedemokraterna Aneby
SD motor