En likvärdig förskola av god kvalitet med obligatorisk språkförskola

Den 22 november presenterade Tidöpartierna en utredning för att säkerställa att alla barn får en god start i livet och utvecklar de språkkunskaper som behövs för att lyckas i skolan och i samhället. Utredningen ska bland annat föreslå en modell för obligatorisk språkförskola för barn med påtagliga brister i svenska språket. Uppdraget ska redovisas senast den 18 december 2025.

Obligatorisk språkförskola för barn med språkliga behov

För att ge alla barn rätt förutsättningar ska en obligatorisk språkförskola införas för barn som inte exponeras tillräckligt för svenska i sin hemmiljö. Det handlar om att säkerställa att barn med bristande språkutveckling i svenska får det stöd de behöver i ett tidigt skede. Utredningen ska ta fram förslag på hur dessa barn identifieras samt hur språkförskolan organiseras och omfattas tidsmässigt.

Stärkt kvalitet och personalens kompetens i fokus

Förskolans personal är avgörande för att säkerställa en god utbildning för barnen. Utredningen ska föreslå tydliga nationella krav på personalens kunskaper i svenska språket, vilket är särskilt viktigt i förskolor med många barn som inte har svenska som modersmål. Personal som inte uppfyller kraven ska ges möjlighet till kompetensutveckling för att kunna bidra till barnens språkutveckling.

Reglering av barngruppernas storlek och personaltäthet

Barngruppernas storlek och personaltätheten påverkar både kvaliteten på utbildningen och personalens arbetsmiljö. Utredningen ska föreslå regleringar som säkerställer lämplig gruppstorlek och en god personaltäthet. Detta är centralt för att förskolan ska kunna möta barnens behov och främja en trygg och lärorik miljö.

Förskolan som en grund för integration och framtidstro

Förskolan spelar en avgörande roll för integrationen och för att lägga grunden för en framgångsrik skolgång. Det är avgörande att barns behov och bästa sätts i centrum. En likvärdig förskola av hög kvalitet stärker barnens framtid och bidrar till att skapa ett starkare samhälle.

Utredningen är en del av vårt mål att säkerställa att varje barn får rätt förutsättningar att lyckas. Detta arbete går hand i hand med andra satsningar för att stärka förskolan, såsom utvecklade utbildningar för förskolans personal och förstärkta resurser för kvalitetshöjande åtgärder.