Infrastrukturproposition för perioden 2026-2037

Idag presenterar Tidöpartierna en historisk satsning på infrastruktur för perioden 2026-2037. Nu driver vi på för en infrastrukturpolitik som gynnar hela Sverige och prioriterar insatser som stärker samhällsekonomin.

Vi föreslår även ett aktivt arbete för att söka medfinansiering från EU och Nato, samt en prövning av nya investeringsobjekt från en annan aktör än Trafikverket för att effektivisera finansieringen ännu mer.

Underhållet av våra vägar har länge nedprioriterats vilket har lett till flaskhalsar som har drabbat svenskarnas vardag. Därför satsar vi nu stort på att vårda och underhålla existerande infrastruktur. Man ska kunna ta sig från A till B utan förseningar, oavsett var i landet man befinner sig.

Vi behöver även investera i ny infrastruktur för att möta framtidens behov. Här ska resor till arbete och utbildning prioriteras för att stärka vår samhällsekonomi.

För att ta itu med alla tågförseningar som besvärar pendlingen skyndar vi på utbytet av järnvägens signalsystem så att det blir klart 2042 istället för 2070.

Skattepengar måste användas effektivt och lösa de problem de avsätts för. Vi föreslår därför nya finansieringsmodeller för viktiga infrastrukturprojekt.

Ett centralt projekt är Malmbanans utbyggnad. Genom privata samarbeten kan projektet påskyndas, vilket stärker Sveriges industriställning och möter den ökade efterfrågan på transporter.

Ett annat viktigt projekt är Östlig förbindelse som stärker både trafik och näringsliv i Stockholmsregionen. Vi ser till att hitta smarta finansieringslösningar så att projektet kan genomföras utan onödiga fördröjningar.

Intäkter från Öresundsförbindelsen ska därutöver återinvesteras i Öresundsregionen, där de hör hemma.

För att stärka transportkapaciteten i norra Sverige föreslår vi höjda banavgifter som ska finansiera dubbelspår mellan Luleå och Boden.