Under fredagen presenterade Sverigedemokraterna sitt budgetförslag för Göteborgs kommun. Linjen var tydlig: fokus på kärnverksamheten och det som är lagstadgat. Bort med det mesta annat.
– Är man mitt i livet och arbetsför ska man inte kosta staden pengar genom att gå och drälla, säger Jörgen Fogelklou.
Han konstaterar att staden har en omsättning på 41 miljarder kronor, och att det borde räcka och bli över. Problemet som han ser det är att staden bekostar en massa saker den inte borde.
Genom att titta på verksamheten så landar partiet i ett förslag som ger full indexökning till alla nämnder och ändå ger ett överskott på över 400 miljoner kronor. Trots att man varken rör resultatutjämningsreserven eller tvingar bolagen att lämna utdelning.
När du besöker en webbplats kan den lagra eller hämta information från din webbläsare, mestadels i form av cookies. Det kan vara information om dig, dina preferenser eller din enhet och används oftast för att webbplatsen ska fungera korrekt. Informationen som samlas in om dig brukar inte kunna användas för att identifiera dig som individ, det kan dock ge dig en mer personlig webbupplevelse. Eftersom vi respekterar din integritet kan du välja att inte tillåta vissa typer av cookies.
Du kan även välja vilken typ av kakor du vill ha genom att klicka på Inställningar.
Läs vår integritetspolicyVälj vilken typ av kakor du vill acceptera. Ditt val kommer att sparas i ett år.
Läs vår integritetspolicyNödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, såsom sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.
För att vår webbplats ska prestera så bra som möjligt under ditt besök. Om du nekar de här kakorna kommer viss funktionalitet att försvinna från webbplatsen.
Cookies för marknadsföring används för att spåra besökare på webbplatser. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare, och därmed mer värdefull för utgivare och tredjepartsannonsörer.