Byggnadsnämnden den 19 september 2024

https://habokommun.se/contentassets/26d3c17f2edd46c29c2d4a9444cea57a/protokoll-2024/protokoll-2024-09-19-x.pdf

Tertialrapport 2 2024 Byggnadsnämnden

Prognostiserat underskott på ca. -304 tkr. Byggnadsnämndens arvode har inte räknats upp till 2024 nivå vilket genererar ett underskott på ca. -150tkr. Till följd av storleksmässigt mindre byggprojekt hittills i år kommer bygglovsintäkterna bli ca.150 tkr. lägre än budgeterat. Lönekostnaderna för personalen på detaljplaneringsverksamheten blir ca. 250 tkr. lägre till
följd av föräldraledighet samt personal som avslutat sin anställning. Detta budgetutrymme kommer att nyttjas till att göra en detaljplan för del av Bränninge 1:2 Västra Solhöjden, med syfte att möjliggöra bostäder och en cirkulationsplats.
Sammanfattning av årets verksamhet
Plan- och exploateringsenheten har bl.a. arbetat med detaljplan för bostäder utmed Munkvägen. Byggnadsnämndens beslut att anta denna
detaljplan har upphävts av länsstyrelsen. Habo kommun har överklagat till landsbygds- och infrastrukturdepartementet. Detaljplan för att
möjliggöra en utbyggnad av avloppsreningsverket pågår och arbetet med att ta fram detaljplan för Kärnekulla del 2 har påbörjats. Arbetet med att ta fram ett nytt bostadsförsörjningsprogram har startats upp.

Plan- och exploateringsenheten arbetar med att ta fram nya rutiner för fakturering samt att genomföra digitala utskick av detaljplaneärenden till ”Min myndighetspost”.
Ärendemängden har varit relativt jämn de senaste åren och vi kan se att det nu har hämtat upp sig. I början av året var det något färre
bygglovsärenden som kom in än tidigare år (med undantag för 2023 då det var betydligt lägre). Men det har gett oss möjlighet att gå igenom och avsluta gamla ärenden. Några komplexa tillsynsärenden har hanterats under perioden.
Bygglovsenheten jobbar mycket med digitalisering. Det finns nu nya e-tjänster för bygglov och anmälan som är direkt kopplade till vårt
ärendehanteringssystem. Vår kommunicering med grannar och andra berörda sakägare sker nu genom digitala utskick till ”Min
myndighetspost”. Enheterna deltar i arbetet med att ta fram en grönplan och även arbetet med cykelplanen. Mycket tid har gått åt att arbeta med att digitalisera kommunens samtliga analoga detaljplaner. Samtliga detaljplaner är nu digitaliserade och arbete ska fortgå med att på ett kommunikativt sätt presentera detta både internt och externt.

Mari Larsson Ledamot i byggnadsnämnden SD