År 2021 kunde vi läsa rubriker som ”Därför är svensk diesel dyrast i EU – trots ’låg skatt’ ” i svensk media. Efter två år av Sverigedemokraterna i förarsätet ser vi i stället rubriker som ”Billigast i Västeuropa att tanka i Sverige”. Vårt mål kvarstår: svenskarna ska ha råd att tanka bilen och leva sina liv utan att vara rädda för en orättvis klimatpolitik. Tidöavtalets skrivningar om att klimatpolitiken ska vara folkligt förankrad, rättvis och skapa tolerans i samhället är grundläggande för den omläggning av klimatpolitiken som nu pågår.
I slutet av Socialdemokraternas styre var Sveriges skatt på bensin bland de högsta i EU och en höjning av reduktionsplikten upp till 66 procent var på väg att genomföras. Det kan konstateras att den socialdemokratiska regeringen misslyckades med att balansera klimatpolitik med hushållens ekonomi och lantbrukets konkurrenskraft.
Vi står nu inför en verklighet med skärpt och ofta direkt orättvis EU-lagstiftning, men till skillnad från Socialdemokraterna står vi sverigedemokrater fast vid våra löften. Därför har vi tillsammans med regeringen hittat en väg att möta EU:s krav.
När reduktionsplikten nu sätts till 10 procent för bensin och diesel sker det i form av en ny reduktionsplikt med förändrat regelverk. Reduktionsplikten kommer inte att räknas upp som den gjordes under Socialdemokraternas tid vid makten utan ligga kvar på denna nivå mandatperioden ut. Drivmedelsförsäljarna kommer att få inkludera försäljning av ladd-el i reduktionsplikten vilket gör att inblandningsnivån av flytande drivmedel kommer att bli något lägre än vad den hade blivit i den gamla lagstiftningen.
Den justerade reduktionsplikten som skapar goda förutsättningar att uppnå EU:s klimatlagstiftning kommer tack vare skattesänkningar inte orsaka någon generell prisökning vid pump.
Tillsammans med regeringen har vi redan sänkt skatten på bensin och diesel med 12 miljarder kronor sedan regeringsskiftet. Nu lägger vi dieselskatten på EU:s lägst tillåtna nivå och sänker bensinskatten vilket kommer att ge ett pristryck nedåt med 75 öre redan vid årsskiftet. Överenskommelsen innebär även att de automatiska uppräkningarna av drivmedelsskatten avskaffas för 2025 och 2026.
Vi har valt att möta EU:s krav med en lösning som skyddar hushållen samtidigt som den stärker vårt arbete för att nå EU:s klimatmål. Sverigedemokraterna håller kursen mot ett starkare Sverige – både för din plånbok och för vår framtid.
Martin Kinnunen (SD)
klimat- och miljöpolitisk talesperson
Andreas Ahlqvist (SD)
ordförande SD Halmstad
Stina Isaksson (SD)
ordförande SD Hylte
Peter Berndtson (SD)
ordförande SD Laholm
Marcus Jörevik (SD)
ordförande SD Falkenberg
Stefan Jägnert (SD)
ordförande SD Kungsbacka
Hanna Götz (SD)
ordförande SD Varberg
När du besöker en webbplats kan den lagra eller hämta information från din webbläsare, mestadels i form av cookies. Det kan vara information om dig, dina preferenser eller din enhet och används oftast för att webbplatsen ska fungera korrekt. Informationen som samlas in om dig brukar inte kunna användas för att identifiera dig som individ, det kan dock ge dig en mer personlig webbupplevelse. Eftersom vi respekterar din integritet kan du välja att inte tillåta vissa typer av cookies.
Du kan även välja vilken typ av kakor du vill ha genom att klicka på Inställningar.
Läs vår integritetspolicyVälj vilken typ av kakor du vill acceptera. Ditt val kommer att sparas i ett år.
Läs vår integritetspolicyNödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, såsom sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.
För att vår webbplats ska prestera så bra som möjligt under ditt besök. Om du nekar de här kakorna kommer viss funktionalitet att försvinna från webbplatsen.
Cookies för marknadsföring används för att spåra besökare på webbplatser. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare, och därmed mer värdefull för utgivare och tredjepartsannonsörer.