Ny debattartikel: Förstör inte Halmstads marina arv

Halmstad har en stark och naturlig koppling till havet. Havet har sedan staden grundades inneburit föda, kommunikationer och handel i generationer. Havet är det som lade grunden till att Halmstad ligger där det ligger samtidigt som det har möjliggjort stadens utveckling och utbyggnad. Därav är det inte konstigt att Halmstads marina arv är en viktig del i stadens historia och kulturarv. Något som nu tyvärr är direkt hotat av Socialdemokraternas, Moderaternas och Kristdemokraternas beslutade fasta bilbro på Söder.

Den nu beslutade bron riskerar att bli ett dråpslag för Halmstads plats som en viktig destination som seglare och båtentusiaster vallfärdar till under sommarmånaderna. Den fasta bron kommer innebära att segelbåtar helt stängs ute från centrum. Samtidigt som de planerade gång- och cykelbroarna vid Stationsparken och Tullkammarkajen kommer hindra större motorbåtar från att åka upp i Nissan. Ett förödande beslut om man tänker på vikten som båtlivet har haft för kommunen.

Vi är i dag en högst uppskattad och åtråvärd gästhamn för besökare. Men med den nya bron kommer vi som kommun tappa övernattningar till andra halländska kommuner, samtidigt som vi kommer fördriva viktiga delar av båtlivet, vilket lär slå mot det lokala näringslivet. En utveckling som går stick i stäv med ambitionen om att stärka Halmstads destinationsutveckling. Vi behöver fler båtplatser, inte färre.

Vidare så håller kostnadskalkylen inte. I underlaget hävdar man att en öppningsbar bro skulle bli 200 miljoner kronor dyrare än den nu beslutade fasta bron. Trots att det finns ett slående likt exempel från Norrköpings kommun där man räknade ner kostnaden rejält för ett öppningsbart alternativ. Vilket gjorde att styret där landade i att en öppningsbar bro var det enda försvarbara alternativet.

Att anlägga en fast bro är ett oåterkalleligt ingrepp i stadsbilden och kommer under överskådlig framtid innebära att större fartyg inte kan segla upp i Nissan. Bron är ett direkt angrepp på Halmstads marina arv.

Nej, detta duger inte. Därför föreslog vi sverigedemokrater att samtliga tre broar skulle göras öppningsbara. Kostnaden för detta skulle bli högre men det är en kostnad som är värd att ta om man tänker ur ett hundraårsperspektiv. Vidare vill vi att man är försiktig med den arkitektoniska utformningen av bron. Vi behöver ett landmärke som smälter in i omgivningen och som tar vara på vårt kulturarv. I stället för ett experimentellt öppet sår som staden får bära med sig över en lång tidshorisont.

Det får vara slut på sönderexploateringen av Halmstad. Hade vi fått bestämma så hade den kommande byggnationen på Tullkammarkajen tillsammans med en öppningsbar bilbro blivit en hyllning till Halmstads marina arv, en unik stadsdel som verkligen hade gett vår stad möjligheten att knyta samman Nissans båda stränder samtidigt som vi värnar båtlivet och fortsätter främja liv och rörelse på vattnet.

Lars Larsson (SD)

vice ordförande kulturnämnden

Andreas Ahlqvist (SD)

kommunråd