Ny debattartikel: Mackdöden hotar landsbygdens livsnerv

Under sommarens bilresor har många märkt att antalet bensinmackar i vårt land minskat drastiskt. För storstadsbor kan detta verka som ett mindre problem men för landsbygdsbor är det en fråga om liv eller död. Bensinmackarna är ofta inte bara ställen för drivmedel, utan även viktiga serviceställen för apotek, post, Systembolag och lanthandel – de utgör lokala mötesplatser. Dessutom spelar de en avgörande roll för Sveriges krigsberedskap. Utan drivmedel stannar all trafik, vilket hotar både människors vardag och samhällets infrastruktur.

Statistiken är tydlig: för 50 år sedan fanns över 6 700 bensinmackar i Sverige, med ungefär 370 bilar per mack. Idag finns bara 2 615 mackar kvar och antalet bilar har ökat till cirka 1 900 per mack. Dessutom är 1 000 mackar nedläggningshotade de kommande tio åren, enligt Sveriges Servicestationer. Denna utveckling måste brytas.

För att rädda landets bensinmackar behövs flera insatser. För det första måste vi minska det omfattande regelkrångel som tynger småföretagen. Enligt Svenskt Näringsliv kostar det svenska företag minst 200 miljarder kronor per år. Vi har därför beslutat att införa ett Förenklingsråd som ska ge konkreta förslag på hur regelverken kan göras smidigare och mer förutsägbara för företagen.

Samtidigt behöver vi stärka turism- och besöksnäringen för att skapa en mer varierad och hållbar arbetsmarknad på landsbygden. För att detta ska vara möjligt krävs fungerande infrastruktur som möjliggör rörlighet för både människor och gods. Det ska vara enkelt att tanka eller ladda sin bil, oavsett var i landet man befinner sig.

En viktig del i arbetet för att rädda mackarna är att skrota den föråldrade ”pumplagen”. Lagen, som den socialdemokratiska regeringen införde 2005, tvingar mackägare att tillhandahålla förnybara drivmedel – men exkluderar elektricitet. Denna kvarleva måste bort. Vi Sverigedemokrater, som starkt driver utvecklingen av el- och laddhybridbilar, ser det som självklart att denna lag ändras.

På flera håll i landet, som här i Hallands län med nedläggningen av exempelvis macken i Skällinge, ser vi hur mackdöden drabbar samhällena hårt. Nu krävs handling – vi kan inte stillasittande se på medan Sveriges landsbygd tappar sin livsnerv.

Tobias Andersson (SD), riksdagsledamot och ordförande i Näringsutskottet

Thomas Morell (SD), riksdagsledamot och vice ordförande i Trafikutskottet

Daniel Widin (SD), kontaktperson SD-Motor och förtroendevald i Region Halland