Sverigedemokraterna vill se en grundlig redovisning av total kostnad, utfall och konsekvenser av MEX-ombyggnationerna.
– Näringsliv och privatpersoner har drabbats hårt av de omfattande ingrepp som MEX-projekten innebär. Det är rimligt att alla korten läggs på bordet, säger Magnus Olsson (SD).
På Sydsvenskans insändarsida 13 november i år finns en insändare från Limhamns miljöförening som är mycket kritisk mot både kostnaderna och nyttan med de så kallade ”monsterbussarna” (MEX-bussar, Malmöexpressbussarna). Skribenten ställer här tre frågor av vital karaktär:
Vad är projektets budgeterade totala kostnad och vad väntas utfallet bli efter de förseningar och konkurser som kantat och försenat projektet?
Motsvarar den enorma satsningen på tredelade dragspelsbussar verkligen framtida behov?
Hade det inte räckt med de befintliga tvådelade bussar som rullar genom Limhamn idag? Eller kanske rent av mindre bussar med tätare avgångar?
Enligt ramavtalet finns det en budgeterad investering, som däremot räknas upp. Likaså finns det regleringar kring vilken av aktörerna (staden, regionen eller staten) som tar på sig kostnader för fördyrningar och förseningar.
– Vi Sverigedemokrater har varit konsekvent negativa till införandet av MEX-bussar i Malmö. Malmös näringsliv, inte minst de drabbade längs sträckan för MEX-linjen 4, har varit hårt ansatta. Likaså har det varit svårt för Malmöbor att ta sig runt i staden med anledning av de projekt som har dragit ut på tiden och orsakat förseningar såväl som högre tryck på mindre leder för både bil- och kollektivtrafik. Tekniska nämnden måste därmed ta ett huvudmannaskap för att utreda både Malmö stads kostnader och samhällets kostnader som en konsekvens av att MEX-objekten godkänts, samt om alternativ till ingreppen hade varit mer fördelaktigt för staden, säger oppositionsråd Magnus Olsson (SD).
Sverigedemokraterna föreslår därför i en motion att kommunfullmäktige beslutar:
Att tekniska nämnden får i uppdrag att redovisa för fullmäktige Malmö stads kostnader och utfall i förhållande till budgeten för MEX-objekten.
Att tekniska nämnden får i uppdrag att tillsammans med berörda aktörer redogöra för fullmäktige samhällskostnaderna för ingreppen som MEX-objekten har inneburit för Malmö.
Att tekniska nämnden får i uppdrag att redogöra för fullmäktige huruvida alternativ till MEX-objekten (till exempel 18-meters buss istället för 24-meters buss) hade varit mer fördelaktiga för staden.
När du besöker en webbplats kan den lagra eller hämta information från din webbläsare, mestadels i form av cookies. Det kan vara information om dig, dina preferenser eller din enhet och används oftast för att webbplatsen ska fungera korrekt. Informationen som samlas in om dig brukar inte kunna användas för att identifiera dig som individ, det kan dock ge dig en mer personlig webbupplevelse. Eftersom vi respekterar din integritet kan du välja att inte tillåta vissa typer av cookies.
Du kan även välja vilken typ av kakor du vill ha genom att klicka på Inställningar.
Läs vår integritetspolicyVälj vilken typ av kakor du vill acceptera. Ditt val kommer att sparas i ett år.
Läs vår integritetspolicyNödvändiga cookies låter dig använda webbplatsen genom att aktivera grundläggande funktioner, såsom sidnavigering och åtkomst till säkra områden på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa cookies.
Cookies för statistik hjälper en webbplatsägare att förstå hur besökare interagerar med webbplatser genom att samla och rapportera in information anonymt.
För att vår webbplats ska prestera så bra som möjligt under ditt besök. Om du nekar de här kakorna kommer viss funktionalitet att försvinna från webbplatsen.
Cookies för marknadsföring används för att spåra besökare på webbplatser. Avsikten är att visa annonser som är relevanta och engagerande för enskilda användare, och därmed mer värdefull för utgivare och tredjepartsannonsörer.