Unga och gamla, vår gemensamma framtid

Att olika generationer får inblick i varandras liv och kan lära av varandras erfarenheter är uppskattat av både äldre och yngre. Inte bara att det är uppskattat så tillför det också andra positiva effekter.
Hur ska vi kunna förstå varandra om vi inte delar samma vardag?
Minskade möten med olika skapar också brister i förståelsen för varandra.

Luncher på skolan för de äldre skulle kunna vara ett bra tillfälle att få inblick i generationernas vardag och samtidigt få vuxen personal närvarande.
Vi skulle kunna erbjuda en grupp äldre åka till en förskola och läsa sagor för barnen.
Barngrupper kan även besöka äldreboenden och sjunga med de äldre eller spela spel. Bara fantasin sätter gränser.

Vid byggnation ser vi gärna att hänsyn tas till detta, kök, allmänytor och matsalar skulle även kunna användas gemensamt i den mån det är möjligt.

En skola där alla syns och uppmärksammas. Vi vill ha en skola med sunt förnuft där stor uppmärksamhet riktas mot enskild elevs hälsa, trivsel och studieresultat, för att säkerställa elevens möjlighet att efter grundskola och gymnasium ha bra möjligheter att söka högre utbildning.

”En individanpassad skola”. Alla elever är inte lika, speciellt när det gäller inlärning. Högpresterande elever ska ges de utmaningar som behövs för sin utveckling.
Duktiga elever ska inte användas för att dra upp betyg, om så sker, kan dessa elever tappa motivation.
För de barn, elever, som har mer krävande resursbehov ska den kommunala skolan ha jourskolor och resursskolor.

Ett av de viktigaste och övergripande i skolan är att tillse att skolor har ett system som med mycket kort tidsperspektiv träder i kraft vid olika sorters mobbning, dagens system där vårdtagare skall kontakta lärare, hjälper inte det, kontaktas rektorn, hjälper inte det, kontaktas verksamhetschefen. Detta är bara en ”papperstiger” där allt läggs på den utsatte eleven och dennes vårdnadshavare/förälder.

I skolan ska elever själva kunna bilda sig en egen uppfattning om olika saker, tex religion och politik. Lärarens roll ska aldrig vara att efter egen övertygelse skola barnens åsikter.

Förskolan ska bidra till att bygga upp barnens positiva framtidstro, barn ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om hur olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling.

Sverigedemokraterna ser därför att förskolegrupper ska vara små och tillräckligt bemannade med kunnig svenskspråkig personal.

Givetvis skall allt arbete som handlar om barn beakta barnkonventionen.