Debatt: Farled 941 – Vem är det som styr egentligen?

Det finns många problem i Hjälmaren som behöver åtgärdas och kontinuerligt ses över. Alltifrån vattenkvalitet, till vattennivå och nu den grunda botten som är i farled 941. Det har gått så långt att farleden uppmätts så grund som 1 meter på vissa platser. Under sommaren har båtar kört fast på dessa ställen och behövt bärgningshjälp för att komma loss. Kommunens reaktion kring de strandade båtarna har varit total likgiltighet. ”Frågan är viktig” är det automatiska svaret, men mer än så sker inte.

Farledsbotten påminner i sin utformning om ett dike. Det är alltså som djupast i mitten av farleden och blir snabbt påtagligt grundare ju mer till sidan av farleden du åker. Generellt har det fungerat okej att åka i farleden om du varit själv med din båt. Men att få ett möte skapar direkt en risk att köra fast och grundkänningar blir allt vanligare.

Men varför är det på det här sättet då? Är det bara Örebro kommun som snålar i vanlig ordning eller beror det på något annat?

I grund och botten är det en kombination av bägge scenarion, för den ekonomiska biten med prioriteringar lever alltid i bakhuvudet hos alla politiker. Men om det vore så enkelt att det endast var en pengafråga, då hade det också varit enklare att ställa ansvariga politiker till svars. Faktum är att Örebro kommun redan har öronmärkt ett gäng miljoner för att återställa botten och bredda farleden. Huvudproblemet är dock tyvärr så byråkratiskt enkelt att det blir krångligt, då man inte är överens om vem som egentligen har ansvaret för att utföra och bekosta detta arbete.

På grund av en miss vid förändringar av gamla dokument, så har tekniskt sett Sjöfartsverket ansvaret för farled 941. Men det vill de inte kännas vid, för den här typen av farled ska egentligen kommunen ansvara för. Ansvarsfrågan har därför kastats fram och tillbaka mellan myndighet och kommun. Den har ramlat mellan stolar, rullat under bord, gömt sig bakom gardinen och sedan blivit framdragen av katten där husse bekymrat fått betrakta vad Findus har fångat och undrat vad man nu ska göra med detta. Samtidigt har båt efter båt kört på grund i den arma farleden och båtägarna har så sakteliga skakat på huvudet och undrat varför ingen gör något och varför ingenting händer.

Sverigedemokraterna har tröttnat på denna sega sosseprocess, som troligen kommer sluta som vanligt med att det måste gå åt pipsvängen helt och hållet innan något reellt agerande faktiskt sker. Det är dags att Örebro kommuns sossemoderata styre inser att beslut om att inte ta ett beslut också är ett beslut. De behöver faktiskt förstå betydelsen i orden som Abraham Lincoln en gång sade: ”Man kan inte fly från ansvar imorgon genom att undvika det idag.”

Sjöfartsverket har i sitt agerande tydliggjort att de inte ser några problem med att Örebro kommun tar hand om farled 941. Med andra ord finns det inga hinder om vi som kommun väljer att utföra den välbehövliga muddringen. Tycker vi att Örebro kommun ska överskylas av skuggan från strandade båtvrak, eller ska det vara en plats där båtarna kommer i hamn och där farledens största bekymmer vid möten av båtar är ifall man ska hälsa på den mötande båten eller ej?

Sverigedemokraterna säger ja till beslut, ja till ansvar och ja till att muddra farled 941, så vi kan återfå den farled som vi alla faktiskt vill ha. För ”ju längre vi väntar, desto värre blir det” – Martin Luther King.

Helena Ståhl (SD)
Oppositionsråd, Örebro kommun

Habib Brini (SD)
Sverigedemokraterna Örebro

Jan Murman (SD)
Sverigedemokraterna Örebro