Sammanfattning Kommunfullmäktige 06/11/23

Den 6e november var det dags för kommunfullmäktige. Nedan står våra viktigaste punkter. Länkar till kommunfullmäktiges videoklipp för de olika punkterna finns också.  

/

Interpellation av Sergej Salnikov (SD) om stadens motverkande av bidragsfusk (Länk)
Motion om uteblivna granskningar av kulturstödsmottagare under pandemin (länk)

Kulturförvaltningen, en offentlig verksamhet som i Stockholm, årligen tilldelar omkring 200 miljoner kronor till kulturella initiativ och civilsamhällets kulturaktörer. Det är viktigt att dessa medel, som kommer från skattebetalarna, används på rätt sätt och att mottagarna upprätthåller god redovisningsstandard och en välskött administration. I 2023 års redogörelse noterades dock brister hos nämnderna gällande övervakningen av att bidragen används som avsett. Det ekonomiska klimatet i landet, präglat av lågkonjunktur och inflation, har lett till ökad opportunism bland föreningsaktörer. Ett identifierat problem är avsaknaden av krav på att en auktoriserad revisor kvalitetssäkrar redovisningen av bidragen, vilket leder till att det finns ingen säkerhet för att pengarna faktiskt används för det angivna syftet.

1. Vad gör Stockholm stad för att förhindra missbruk av bidrag?

2. Hur verifierar staden korrektheten i bidragsmottagarnas redovisning?

3. Är stadens insatser för att säkerställa riktad användning av bidrag tillräckliga?

4. Vilka kontroller och uppföljningar använder staden och är de effektiva?

/

Gabriel Kroon ställer en fråga till borgarrådet angående ännu mer exploatering (länk)
Kommer borgarrådet att lyssna på grannarnas kritik och backa från bostäder ovanpå p-huset i skarpnäck?

/

Gabriel Kroon angående den enorma kostnaden av gång- och cykelbron vid Slussen (länk)
Slussens nya gång- och cykelbro (GC) har skapat konflikt på regional och nationell nivå. Projektet, delvis finansierat av Stockholm stad, hotar att avbryta tunnelbanetrafiken, vilket skulle påverka den viktiga förbindelsen mellan Gamla Stan och Slussen. Utöver byggkonsekvenserna måste även den socioekonomiska avkastningen beaktas. Stadens nuvarande finansieringskostnader för bron är omkring 250 miljoner kronor, vilket behöver vägas mot den förväntade positiva effekten på trafikflöde, minskad olycksrisk och framtida produktivitetsökning i staden.

1. Vilka samhällskostnadsanalyser har gjorts av GC-bron?

2. Är risken för tunnelbanans nedstängning mellan Slussen och Gamla Stan inräknad i dessa? 3. Anser du att framkomlighetsförbättringar med GC-bron är ekonomiskt berättigade?

4. Vilka framkomlighetsförbättringar i kvantitativa mått kan stockholmare förvänta sig om GC-projektet genomförs?

5. Vid vilka kostnadsökningar är du beredd att backa från GC-projektet?

/

Linnéa Vinge kommenterar rapporten om förskolornas verksamhetsår (länk)

Rapporten om förskolan betonar behovet av att förbättra svenskkunskaperna hos förskolepersonal. Ojämna språkutvecklingsmöjligheter ses som ett stort hinder för likvärdig utbildning. Nuvarande åtgärder bör utvärderas för att se om de faktiskt förbättrar språkkompetensen. I områden som Järva och Skärholmen, där många barn har ett annat modersmål än svenska och där inskrivningen i förskolan är låg, är det viktigt att öka inskrivningsgraden och tillgången till språkutveckling. Därför föreslås en analys av vilka förskolor som behöver förstärka personalens svenska för att målinriktat kunna förbättra språkutbildningen där det behövs.

/

Anders Lindman om borttagningen av p-platser när (S)tyret cykel-satsar (länk) (SU)

Vi är oroliga över att det nya projektet kommer att minska antalet parkeringsplatser, vilket fortsätter en långvarig trend av bilfientlig politik i Stockholm. Vi är medvetna om att många stockholmare förlitar sig på bilen i sitt dagliga liv och att en brist på parkeringsplatser både ökar utsläpp och slösar bort värdefull tid när bilister söker efter en ledig plats. Vi anser att alla parkeringsplatser som tas bort genom projektet måste ersättas fullt ut. Den rådande trenden av att minska antalet parkeringsplatser är ohållbar. Dessutom anser vi att projektets kostnader måste omprövas, särskilt nu när vi närmar oss ekonomiskt svårare tider och varje investering påverkar stadens begränsade budgetutrymme.

/

Anders Edin om den planerade utökningen av ”Nya Slussen” (länk)

Sverigedemokraterna har konsekvent motsatt sig nya Slussen, kritiserat projektet för bristande transparens, osäkra kostnadskalkyler och otillräckliga designskisser. Partiet förespråkade istället att bevara och modernisera den gamla Slussen till en lägre kostnad. De beskriver det nuvarande förslaget för Slussen som en oattraktiv betongkonstruktion som inte passar in i området och föreslår att projektet börjar om från början. Sverigedemokraterna, som har förespråkat en helt annan lösning från start, anser att projektet bör avvisas på grund av dålig planering och en naiv syn på kostnaderna.